| |
På den här sidan har jag samlat fotnoter från Emil Olsons översättning av
Olav den heliges historia som är för omfattande för att få plats bredvid
källtexten på mina Internet-sidor.
|
Hirden
(not 4
till
kapitel 57)
Under Olav den heliges tid blev hirden efter utländskt mönster fördelad
på tre rangklasser: »hirdmän», »gäster» och »huskarlar». Bland dessa voro
»hirdmännen» de främsta och utgjorde konungens egentliga livvakt. De bodde i
hans gård, åto vid hans bord, voro ombord på hans eget skepp vid färder till
sjös osv. »Hirdmännen», bland vilka åter olika värdigheter funnos — de
förnämsta voro de s. k. skutilsveinar, som hade att sörja för
konungens bord och ordna vakthållningen m. m. — bildade ett slutet samfund
med stränga inbördes förpliktelser. Intagandet av en ny medlem, vilket
endast kunde ske med de förutvarandes samtycke, skedde under högtidliga
ceremonier. Den andra rangklassen utgjordes av »gästerna», till vilkas
åliggande det hörde att besörja den yttre vakthållningen, utföra
kunskapareuppdrag, bud och befallningar ute i landet m. m. Dessa hade eget
härbärge och eget bord. Den lägsta klassen bildade »huskarlarna» — tidigare
benämning på hela hirden liksom på en herres husfolk i allmänhet —, vilka
hade att förrätta allt egentligt arbete i konungens gård. Dessas anseende
sjönk så småningom, så att de ej längre räknades till hirden. Hirdens
plikter och rättigheter voro bestämda genom särskild »hirdlag».
Hirdinstitutionen har haft stor betydelse för samhällslivets utveckling i
Norge. Dess högsta rangklass blev längre fram under medeltiden grundvalen
för ridderskapet, och ur dess krets utgingo de förnämsta riksämbetsmännen :
drotsen, kanslern m. fl.
|
Distingen
(not 2 till
kapitel 77)
Minnet av detta urgamla ting med åtföljande marknad har hållit sig i namnet
Distingen (fornsvenska disaþing, »disernas ting», ting som hölls i
förbindelse med en offerfest till diserna — om dessa se
Ynglingaättens historia kapitel 29
not 4). Distingen kallades en stor marknad, som helt ned till våra dagar
årligen har hållits i Uppsala; den avlystes först år 1895. Snorres uppgift,
att distingen på hans tid hölls vid kyndelsmässan, som inom den katolska
kyrkan firades d. 2 februari, har, som det vill synas på goda grunder,
betvivlats. Det har gjorts sannolikt, att tinget och marknaden från början
hållits vid den fullmåne efter jul, som infaller tidigast d. 21 januari och
senast d. 20 februari. Så var i alla händelser förhållandet med
distingsmarknaden långt ned i nyare tid. Anledningen till Snorres uppgift är
troligen den, att det år, 1219, då Snorre besökte Sverige, ifrågavarande
fullmåne inföll vid kyndelsmässan. |
Sveriges biskopsdömen
(not 5 till
kapitel 77)
I denna redogörelse för Sveriges kyrkliga indelning gör Snorre sig skyldig
till flera misstag och förbiseenden. Skara biskopsdöme, som först åsyftas av
Snorre, omfattade Västergötland, Dalsland och Värmland. Linköpings
biskopsdöme, som namnes därnäst, omfattade utom Östergötland, Öland och
Gottland även stora delar av Småland. Till Strängnäs stift hörde utom
Södermanland också Närike, som av Snorre uteglömts. I fråga om Västerås
stift förväxlar Snorre Västmanland med Fjärdhundraland, ett av folklanden i
Uppland; det senare hörde icke till Västerås stift, som däremot utom
Västmanland innefattade Dalarna. De landsdelar, som därefter nämnas av
Snorre, hörde alla till Uppsala ärkestift: Tiundaland, Fjärdhundraland,
Åtthundraland och Roden (kustdistrikten av Uppland). Till ärkestiftet hörde
dessutom Gästrikland, Hälsingland (vartill räknades även Medelpad och
Ångermanland) samt Jämtland. Slutligen har Snorre glömt Växiö stift, som
omfattade landskapet Värend i Småland. — Antalet kyrkor i Skara stift har
Snorre betydligt överdrivit. Det rätta talet var på Snorres tid något över
sex hundra. |
Sveriges lagsagor
(not 7 till
kapitel 77)
Här förblandar Snorre den judiciella
indelningen med den kyrkliga. Lagsagorna voro på Snorres tid: Tiundaland,
Fjärdhundraland, Åtthundraland — dessa tre tillika med Roden förenades
senare till lagmansdömet Uppland, vartill hörde även Gästrikland och med
egen underlagman Hälsingland —, Västmanland med Dalarna, Värmland, Närike,
Södermanland, Östergötland med delar av norra Småland, Västergötland med
Dalsland, »Tiohärad» (dvs. Värend, Njudung och Finnveden) i Småland, Öland. |
Bjarkemål
(not 3 till
kapitel 208)
»Det gamla Bjarkemål» (Bjarkamál hin fornu) är ett sannolikt från
900-talet härstammande kväde av samma art som Eddasångerna. Endast några få
rester av detsamma äro bevarade på originalspråket, men det förekommer
omskrivet på latinsk hexameter hos den gamle danske historieskrivaren Saxo
grammaticus, och dess innehåll kan med ledning därav rekonstrueras. Sången
är en dialog emellan de båda kämparna Hjalte och Bjarke vid det tillfälle,
då deras herre, den i sagan berömde Rolv Krake i Leire på Själland, blir
överfallen av sin svåger Hjorvard med en övermäktig här. Hjalte, som
tillbragt natten utanför Leire och sett Hjorvard komma, skyndar till
kungsgården och väcker männen. Bjarke svarar i sömnen, att man skall tända
eldar för vännerna. Hjalte erinrar krigarna om de gåvor de fått av Rolv och
om deras löften att följa honom och skildrar Hjorvards grymhet. Han klagar
över Rolvs fall och uppmanar kämparna att följa honom i döden. Han vänder
sig för andra gången till den alltjämt sovande Bjarke. Därefter besjunger
han den fallne konungens bragder och vänder sig så för tredje gången till
Bjarke. Denne kommer nu äntligen. Han prisar konungens välgärningar, som det
är hans plikt att löna, och kastar sig in i striden. Snart stå han och Hjate
ensamma och falla slutligen båda vid sin konungs sida.
Kvädet förhärligar alltigenom troheten mot konungen och krigarnas plikt
att följa honom i döden. Det var således synnerligen passande, att Thormod
vid detta tillfälle, då konung Olav stod inför en avgörande strid, valde
just denna sång.
|
Tillbaka till Olav den heliges historia. |
|