Här nedan följer ett antal minibiografier över
västnordiska skalder. De är
egentligen fotnoter till Emil Olsons översättning av Heimskringla.
Men
eftersom de har ett allmänt intresse och flera av dem tar alldeles för stor plats har jag samlat dem här istället
(i kronologisk ordning). Rubrikerna innehåller länkar till de platser i
Heimskringla som biografierna är fotnoter till.
Brage Boddesson den »gamle», den äldste norske
skald, vars diktning vi känna, synes ha levat under förra hälften av
800-talet. Av hans dikter äro bevarade några fragment av »Ragnarsdråpa»,
som beskriver de mytiska och sagohistoriska bilderna på en sköld, som
skalden fått av Ragnar Lodbrok.
Thorbjörn med tillnamnet
»hornklove» (av oviss
betydelse), hirdskald hos Harald hårfagre; hans verksamhet tillhör
slutet av 800-talet, möjligen har han levat något in på följande
århundrade. Thorbjörn har besjungit Haralds bragder i två, delvis
bevarade dikter: den här citerade Glymdråpa (»Larmdråpan») samt
ett kväde, som går under de i nyare tid givna namnen Hrafnsmål
och Haraldskväde. Av dessa är det sistnämnda, som handlar om
det berömda slaget vid Hafsfjord år 872, varigenom Harald fullbordade
sin erövring av Norge (se nedan
kapitel 18), det tidigast
författade, det andra kvädet, som upptager händelser både före och efter.
Thjodolv från Hvine (dvs. nuv. Kvine, Lister och Mandals amt),
norsk skald, samtida med och vän till Harald hårfagre. Hans förnämsta
dikt är den här omtalade Ynglingatal (»uppräkning av Ynglingarna»), en
genealogisk hyllningsdikt, enligt den sannolikt riktiga traditionen
tillägnad Harald hårfagres kusin Ragnvald »heidumhære». Dikten, som nu
är bevarad endast i fragmentariskt skick, har varit den förnämsta
källan till Snorres framställning av Ynglingaättens historia.
Guthorm »sindre» - tillnamnet av oviss betydelse -,
norsk skald, vars livstid infaller under förra hälften av 900-talet
(han synes ha dött något före Håkon den godes fall 961). Av hans här
omtalade dikter om Harald hårfagre och Halvdan svarte är intet
bevarat; däremot föreligga fragment av en dråpa om konung Håkon den
gode, behandlande episoder ur dennes liv emellan åren 950 och 955. Jfr
Håkon den godes historia nedan.
Jorunn
»skaldmö» synes ha varit en samtida till den
nyssnämnde Guthorm »sindre». Om hennes liv vet man ingenting; av
hennes skaldskap kännes endast den här omtalade dikten »Sändebit»,
varav emellertid utom den här citerade versen blott ännu några få
fragment blivit bevarade. Betydelsen av namnet »Sändebit» är okänd.
Egil
Skallagrimsson, en av den isländska sagotidens
berömdaste personligheter, född o. år 900, död på 990-talet,
huvudpersonen i den förträffliga släktsaga, som bär hans namn. Egil är
särskilt bekant som skald. De tre större dikter av honom, som
bevarats, höra till den isländska litteraturens allra förnämsta
alster. Beundransvärd särskilt i formellt hänseende är den lovdikt
till Erik blodyxe, »Huvudlösen.», varmed han friköpte sig, då han i
England på en resa råkat i denne sin fiendes våld. De båda övriga, en
dråpa över förlusten av en son, och en sång, som diktades vid
ungdomsvännen Arinbjörns död, ge gripande uttryck för skaldens kärlek
till dessa båda och för hans sorg över att mista dem. Sånger, som på
detta sätt äro uttryck för skaldens personliga känslor, äro i den
isländska diktningen sällsynta, och Egils dikter äro av enastående
värde för kännedomen om de vekare sidorna i de gamla nordbornas
själsliv.
Kormak Ogmundsson, isländsk skald, född c. 935 och
död c. 970. Kormak, som är hjälten i en bekant kärlekssaga, besökte
två gånger Norge och uppehöll sig därvid dels hos Sigurd jarl, dels
hos Harald gråfäll, i vars krigståg han deltog. Av Kormaks skaldskap
känner man fragment av en dråpa om Sigurd jarl, »Sigurdsdråpa», samt
ett stort antal s. k. lösa vers av erotiskt och satiriskt innehåll.
Kormak, som hade iriskt blod i sina ådror, var en intressant
personlighet och en egenartad skaldebegåvning.
Glum Geiresson, isländsk diktare, hirdskald hos
Harald Gråfäll, med vilken han synes ha deltagit i flera krigståg, död
c. 980. Glum åtnjöt stort anseende som skald. Av hans dikter känner
man dels ett par små fragment av ett kväde om Erik blodyxe († 950),
dels större delar av ett arvkväde över Harald gråfäll, »Gråfällsdråpa»,
författat kort efter dennes fall (c. 965 à 970). Den första av de här
anförda verserna hör troligen till den förra dikten; den senare är
hämtad ur »Gråfällsdråpa».
Eyvind Finnson, norsk skald, född c. 920, död c. 990. Dennes
förnämsta dikter äro dels ett kväde, Håkonarmål, som besjunger Håkon
den godes fall (år 961) och hans mottagande i Valhall (jfr nedan
Håkon
den godes historia, kapitel 32), dels det här omtalade Håleygjatal, en
genealogisk dikt som är tillägnad den bekante Håkon jarl den mäktige
och som, i formen nära anslutande sig till Ynglingatal, handlat om
dennes förfäder, de framstående jarlarna över Hålogaland i norra
Norge.
Einar Helgesson
med tillnamnet
»skålaglam», isländsk skald, på
mödernet av keltisk härstamning, född c. 945—950, död c. 990. Einar
uppehöll sig mycket på resor och trädde därunder i förbindelse med Håkon
jarl, med vilken han bl. a. deltog i det ryktbara slaget mot Jomsvikingarna (år 986). Sitt tillnamn »skålklang» säges Einar ha fått
på grund därav, att jarlen vid detta tillfälle — efter en tillfällig
misstämning som snart utjämnades — förärade honom en vågskål med
guldvikter som klingade i skålen. Einar är en av de främsta isländska
diktarna, särskilt i formellt avseende. Av hans dikter äro bevarade bl.
a. ett litet fragment av en dräpa om Håkon jarl, behandlande händelser
före Harald gråfälls död (c. 965 à 970) samt stora delar av den här
anförda »Vellekla» (»Guldbrist»), som besjunger Håkons bedrifter till
och med Jomsvikingaslaget.
Hallfred
Ottarsson, med tillnamnet »vandrådaskald»,
en av de mest framstående äldre isländska diktarna, född c. 967, död
c. 1007. Mest bekant är Hallfred på grund av sitt innerliga
förhållande till Olav Tryggvesson, med vilken han på en resa till
Norge som ung sammanträffade och till vilken han trots sin karaktärs
självständighet och oböjlighet slöt sig med den största beundran och
kärlek. Sitt tillnamn »vandrådaskald», »den vansklige skalden», fick
han av denne vid ett tillfälle, då konungen hade svårt att komma till
rätta med honom (se nedan kapitel 83). En särskild saga handlar om
Hallfreds kärlek till den sköna Kolfinna och de stridigheter som härav
blevo en följd. Av Hallfreds särskilt i formellt avseende
beundransvärda dikter äro, förutom en mängd tillfälliga versar
(isynnerhet i Hallfreds saga) bevarade större och mindre delar av en
dråpa om Håkon jarl (»Håkonsdråpa») och av två dråpor om Olav
Tryggvesson, båda med namnet »Olavsdråpa», den sista av dem författad
efter konungens fall. Ur den tidigare dråpan, som Hallfred diktade
kort efter det han gjort konungens bekantskap och som behandlar Olavs
ungdomsbedrifter, är den här anförda versen hämtad.
Emil Olson har även beskrivit denne skald i
ett annat verks kommentarer.
Thorleiv Raudfeldsson med tillnamnet
»jarlsskald»
levde i senare hälften av 900-talet. Han besökte flera gånger Norge
och slöt sig därunder till en början till Håkon jarl, till vilken han
emellertid senare kom i fientligt förhållande, så att han efter
hemkomsten till Island blev dräpt av en av denne legd lönnmördare. Av
Thorleivs dikter äro bevarade endast obetydliga rester dels av en
hyllningsdikt till Håkon (här anförd), dels av en nidvisa om samme
man, »Jarlsnid» eller »Håkonsvisor».
Thord Sjåreksson, isländsk skald, vars verksamhet
synes ha tillhört förra hälften av 1000-talet. Av hans dikter äro
bevarade bl. a. några små fragment dels av den här omtalade dikten om
Thoralv Skolmsson, dels av ett arvkväde över Olav den helige, »Rodudråpa»
(»Korsdråpan»), författad kort efter Olavs fall (1030).
Eyjolv »dådskald», isländsk diktare, känd endast
genom den här anförda »Bandadråpa», vari han skildrar Erik jarls
bedrifter, och som synes vara författad mellan åren 1000 och 1012.
Tillnamnet »dådskalden» syftar troligen på innehållet i denna sång
(Eriks dåd). Dråpans namn, Bandadråpa, härleder sig från det i
omkvädet förekommande ordet banda, gen. pl., »gudarnas» (jfr
Olav Tryggvessons historia
kapitel 20 not 5).
Halldor »okristne», isländsk skald, om vars liv man
icke vet något annat än det, att han någon gång mellan åren 1010 och
1012 uppehållit sig hos Erik jarl. Av hans dikter äro bevarade endast
några brottstycken ur ett kväde om Erik jarl, som alla handla om Eriks
deltagande i slaget vid Svolder.
Skule Thorstensson, isländsk skald, sonson till den
berömde Egil Skallagrimsson, född c. 970, död c. 1040. Som ung reste
han till Norge, där han slöt sig till Erik jarl, som han sedan följde
till Sverige och tillsamman med vilken han deltog i Svolderslaget. Av
hans dikter äro, utom en vers av lyriskt innehåll, bevarade endast
några fragment av det här anförda kvädet om Erik jarl, som han synes
ha författat först på sin ålderdom.
Thord Kolbeinsson, isländsk skald, född c. 975, död
c. 1050, är bekant särskilt från sagan om Björn Hitdölakämpe, vars
fästmö, den fagra Oddny »öfackla», han äktade och som han på grund av
de härav uppkomna stridigheterna slutligen dräpte. Thord
sammanträffade på en resa till Norge 1007 med Erik jarl, blev hans
hirdman och vistades en tid hos honom. Av Thords dikter, som i
forntiden åtnjöto stort anseende, äro utom ett antal s. k. lösa vers i
den nyssnämnda sagan, bevarade fragment av två dikter om Erik jarl: »Belgskakadråpa»,
som författats under den nyssnämnda vistelsen hos Erik, samt den här
anförda »Eriksdråpa», författad efter Eriks död (1016).
Gissur svarte, även kallad
Gullbråskald (ett namn
som han förmodligen fått därför, att han diktat om någon kvinna med
tillnamnet »Gullbrå», »gyllene ögonbryn»), isländsk skald, född c.
980, död 1030. Om hans liv känner man ej mycket. Han vistades länge
hos Olav skötkonung i Sverige som dennes hirdskald. År 1030 finna vi
honom emellertid på Olav den heliges sida i slaget vid Stiklarstad,
där han stupade vid sin herres sida. Av hans diktning äro bevarade
endast en halvstrof ur ett kväde om Olav skötkonung samt en vers
diktad strax före slaget vid Stiklarstad.
Berse Skaldtorvasson, isländsk skald, född c.
985—990, död efter 1030. Berse har sitt tillnamn efter modern,
Skald-Torva. Han vistades någon tid hos Erik jarl i Norge och efter
dennes resa till England hos hans broder Sven, Efter slaget vid Nesjar
flydde han med Sven, men återvände efter hans död till Norge. Här
fängslades han av Olav, men diktade då det kväde som här omtalas och
förvärvade därigenom hans gunst. Berse var en vän till Sigvat och
åtföljde denne på pilgrimsfärden till Rom, där han säges vara död och
begraven. Av Berses skaldskap är, utom de här anförda versarna, nästan
ingenting bevarat. Han ansågs av sin samtid för en god skald.
Sigvat Thordsson, en av Islands mest fräjdade skalder, son till Thord
Sigvaldeskald (jfr nedan kapitel 43), född c.
995, död efter 1038, men före 1047 (jfr nedan). Redan som tjugoårig kom
Sigvat till Norge, där han träffade Olav den helige, vars gunst han snart
vann och till vilken han sedan kom att stå i det hjärtligaste förhållande,
ett förhållande som endast övergående stördes av det besök Sigvat vid en
resa till England och Frankrike år 1025—26 gjorde hos Olavs motståndare Knut
den store. Sigvat hade stort inflytande hos konungen och anförtroddes många
viktiga värv, bland vilka kan nämnas beskickningen till Ragnvald jarl i
Västergötland år 1018 med anledning av misshälligheterna med Olav skötkonung
i Sverige (jfr nedan kapitel 91 ff.) och de i
samband därmed stående underhandlingarna om Olavs giftermål med Olav
skötkonungs dotter Astrid. Sigvat hade den sorgen att icke vara vid sin
konungs sida i hans sista kamp vid Stiklarstadår 1030 — han befann sig vid
den tiden på hemväg från en pilgrimsfärd till Rom; med orätt antydde hans
fiender, att han skulle avsiktligt ha svikit konungen. Efter konungens död
slöt han sig till hans änka Astrid, som då befann sig i Sverige, och då
Olavs son Magnus år 1035 hemkallades för att mottaga sin fäderneärvda krona,
återvände han med denne till Norge. Han kom snart att till Magnus intaga
samma ställning som till Olav och vistades tidvis länge hos honom. Allbekant
är den vackra episod, då Sigvat på sina och kungens vänners råd i en
skoningslöst uppriktig dikt varnade Magnus for hans hårda framfart mot de
norska stormännen, hans faders motståndare, och därigenom avvärjde utbrottet
av ett nytt inbördeskrig, som redan var förberedt. Efter denna tid hör man
ej mycket om Sigvat. Sannolikt har han gått hädan före konungen, om vilken
han eljest säkerligen skulle ha diktat en arvsdråpa.
Såsom skald har Sigvat sedan gammalt anseende att vara en av de allra
främsta i den fornisländska litteraturen. Särskilt hans formella talang var
beundransvärd. Hans diktning visar en starkt intellektuell läggning, men
saknar ingalunda — särskilt i hans mannaårs mognare alster — en innerlig,
ehuru behärskad känsla, och är nästan alltid djupt personligt präglad. Bland
hans många dikter äro av ett flertal större eller mindre delar bevarade. Av
dessa må nämnas: ett kväde om Olavs ungdomsbedrifter, varmed han
introducerade sig vid deras första möte; »Nesjarvisorna», om slaget vid
Nesjar (se kapitel 46 ff.); »Österfärdsvisorna», en
diktcykel om Sigvats resa till Ragnvald jarl (se ovan); »Västerfärdsvisorna»,
en liknande cykel om Sigvats färd till England och Frankrike (se ovan); ett
kväde om den norske stormannen Erling Skjalgsson (jfr
kapitel 22); ett lovkväde över Knut den store (»Knutsdråpa»), författat
efter dennes död år 1035; de berömda Bersöglisvísur (»Sanningssången») vari
han gick tillrätta med konung Magnus (se ovan); slutligen hans troligen
sista dikt, arvsdråpan över Olav den helige, vari han tolkar sin sorg och
saknad vid förlusten av sin konung och vän.
Ottar svarte, isländsk skald, systerson till den
ännu namnkunnigare Sigvat Thordsson. Hans födelse- och dödsår, liksom faderns namn, äro okända.
Som ung vistades han hos Olav skötkonung i Sverige till dennes död (c.
1022)— jfr nedan kapitel 70 ff. — och kom
därefter till Norge, där han sammanträffade med Olav den helige, som
lät fängsla honom, emedan han hade diktat ett kärlekskväde till Olav
skötkonungs dotter Astrid, Olav den heliges blivande gemål. Genom
Sigvats bemedling blev han benådad och författade då ett lovkväde till
Olav, vilket går under namnet »Huvudlösen» (»1ösen för sitt huvud»).
Emellertid kände Ottar sig icke trygg hos Olav, utan lämnade honom
snart och slöt sig till hans fiende Knut den store i Danmark. — Bland
Ottars dikter äro, utom av det nämnda kvädet till Olav den helige,
bevarade fragment av en dikt om Olav skötkonung och en om Knut den
store (»Knutsdråpa»). Ottar var en framstående skald. Hans skildringar
äro livliga och målande, och hans verskonst visar både känsla, fantasi
och formell begåvning.
Thorgeir Håvarsson och
Thormod Bersesson med tillnamnet
»Kolbrunsskald»
äro huvudpersonerna i den lilla isländska »Fostbrödrasaga». Thormod, som var
född c. 997, och den jämnårige Thorgeir ingingo vid unga år fostbrödraskap
med varandra, men det kom efter någon tid på grund av Thorgeirs övermod till
en brytning emellan dem, och Thorgeir reste utomlands. När Thorgeir år 1023
blev dräpt av en grönländsk hövding, begav sig emellertid Thormod, trogen
sitt fostbrödralöfte, till Grönland för att hämnas honom och lyckades också
att under en treårig vistelse på Grönland grundligt genomföra hämnden.
Omedelbart före Grönlandsfärden hade Thormod en vinter uppehållit sig hos
konung Olav den helige, och efter Grönlandsvistelsen återvände han efter ett
kort besök hos Knut den store till Olav, som han sedan troget följde, tills
han stupade tillsamman med honom i slaget vid Stiklarstad (se nedan kapitel
205—208,
233 f.).
Sitt tillnamn fick Thormod på grund av en kärleksdikt till en flicka i
hans hemtrakt, Thorbjorg »Kolbrun» (Thorbjorg »med de kolsvarta
ögonbrynen»). Thormod är bekant som en skicklig, ehuru föga originell,
skald. Av hans skaldskap äro, utom en del så kallade lösa verser (de flesta
författade under uppehållet hos Olav 1027—1030) bevarade endast ett antal
strofer ur hans »Thorgeirsdråpa», ett arvkväde över fosterbrodern.
Thoraren lovtunga. Om denne isländske skald vet man ej mycket utöver
vad som här omtalas. Hans härstamning och ålder äro okända. Han var
emellertid troligen redan en mogen man, då han åtföljde Knut den store
på hans härtåg mot Norge år 1028 och hade väl då länge vistats hos
denne. Några år senare uppehöll han sig någon tid hos Knuts son Sven Alvivasson, då denne satt som Norges regent. Sedan omtalas han icke
mera. Sitt tillnamn »lovtunga» har Thoraren fått på grund av den
starkt lovprisande karaktären av hans dikter. Av dessa äro tre kända.
Den första, en lovdikt till Knut, har fått sitt namn »Huvudlösen» på
grund därav, att Thoraren genom den — under de omständigheter som här
i texten omtalas — löste sitt huvud ur Knuts våld; av denna dikt är
dock endast omkvädet bevarat. Den andra, den här omtalade »Togdråpa»,
är likaledes en lovsång till Knut. Den tredje handlar däremot om Sven
Alvivasson och är författad till dennes ära under Thorarens nyssnämnda
uppehåll hos honom; dess namn »Glälognskvida» (Stillhetssången) anses
syfta på de jämförelsevis lugna åren efter Olav den heliges fall. Den
anföres av Snorre längre ned (kapitel 239
och 245).
Hallvard
»Håreksblese», isländsk skald. Om dennes
härkomst och levnad är intet annat bekant, än att han under någon tid
efter Knut den mäktiges erövring av Norge uppehållit sig hos denne. Om
Knut har han också diktat en dråpa, av vilken några versar äro
bevarade. En av dessa anföres här. Av hans övriga skaldskap är intet
känt.
Bjarne
Hallbjörnsson, isländsk skald, död vid ung
ålder c. 1050. Bjarne kom år 1050 till Norge och slöt sig där till den
mäktige Kalv Arnesson, men blev kort därefter dräpt av en fiende. Av
Bjarnes skaldskap äro bevarade endast några fragment av ett lovkväde
till Kalv Arnesson, den s. k. »Kalvsflocken», varur de här anförda
versarna äro hämtade. Sitt tillnamn »Gullbråskald» har Bjarne
gemensamt med Gissur svarte och sannolikt av liknande anledning (jfr
kapitel 70 not 1).
Räv Gestsson, isländsk skald, född c. 1000,
härstammade från en förnäm släkt på västlandet, där han liksom sina
förfäder varit bosatt på den gård Hovgårdar (isl. Hofgarðar),
efter vilken han namnes Hovgårda-Räv. Räv var fosterson och lärjunge i
diktkonsten till Gissur »Gullbråskald». För övrigt känner man nästan
ingenting om hans liv. Av hans sannolikt rätt rika skaldskap — han
uppgives i gamla källor ha diktat bl. a. om Olav den helige (en arvdråpa), Magnus den gode, Hårek från Thjotta och dennes son Einar —
är bortsett från några små och svårbestämbara fragmentet bevarade
endast ett par versar av ett arvkväde över fosterfadern Gissur, som
stupade med Olav vid Stiklarstad. De få resterna av hans dikter visa
emellertid, att Räv varit en synnerligen framstående skald, jämförlig
med de allra bästa isländska diktarna.
Thorfinn »munn», en isländing från nordlandet, av
obekant ålder och härkomst, hirdman och skald hos konung Olav. I en
källa säges han ha diktat redan om jarlen Håkon den mäktige och skulle
sålunda ha varit en gammal man, då han deltog i slaget vid Stiklarstad.
Av Thorfinns diktning äro endast bevarade ett par
tillfällighetsversar, av vilka en anföres strax
nedan.
Thodolv Arnorsson, isländsk skald, född sannolikt
c. 1010. I Norge har han vistats åtminstone några år före Magnus den
godes död och slöt sig senare för beständigt till dennes efterträdare,
Harald hårdråde, med vilken han enligt en i en isländsk källa
föreliggande uppgift skall ha fallit i slaget vid Stamfordbridge år
1066. Thjodolv är en företrädare för den strängt konstmässiga men
opersonliga hirdskaldepoesien. Av hans dikter äro, förutom tillfälliga
enstaka versar, bevarade större delar dels av den här och på flera
ställen i det följande anförda »flocken» om Magnus den gode, författad
sannolikt omkring år 1045, dels av en större och mycket konstfull
dråpa om konung Harald (år 1065), kallad Sexstefja, dvs. dråpan
med sex olika »stäv» eller omkvädesversar.
Odd kikinaskald.
Om denne isländske skalds levnadsförhållanden är så godt som intet känt. Hans tillnamn är oförklarat. Av hans diktning
äro, utom en tillfällighetsvers, bevarade endast två strofer av ett
arvkväde över Magnus den gode, varav den ena
här anföres.
Bolverk Arnorsson, isländsk skald, broder till den ovan omtalade
Thjodolv Arnorsson. Om hans liv känner man intet annat än att han under
någon tid vistats hos Harald hårdråde och diktat om honom. Av
detta kväde
(en dråpa) om Harald, som här anföres, äro endast några få versar bevarade;
de flesta handla om Haralds krigståg under vistelsen i Grekland.
Arnor Thordsson, son till skalden
Thord Kolbeinsson och Oddny »öfackla»
(jfr Olav Tryggvessons historia
kapitel 36 not 1), född c. 1012, död efter 1073. Arnor gjorde under sin
ungdom vidsträckta handelsresor, varvid han bl. a. besökte Norge, England
och Orknöarna. På sistnämnda ställe kom han i mycket vänskapligt förhållande
till jarlarna Thorfinn Sigurdsson och dennes brorson Ragnvald Brusesson, och
hans dikter om dessa ha givit honom hans tillnamn »jarlaskald», han vistades
också någon tid hos Magnus den gode och Harald hårdråde i Norge och har
diktat om båda. Arnor var en rikt begåvad skald, med lättrörlig och livlig
fantasi och stor formell talang. Ett påfallande drag i hans diktning är den
starkt framträdande religiositeten. Av större dikter äro bevarade delar av
bl. a.: »Ragnvaldsdråpa», en arvdråpa över Ragnvald Brusesson (död 1044); »Hrynhenda»
eller »Magnusdråpa» om Magnus den gode (författad år 1046), märklig särskilt
i metriskt hänseende och genom sin glänsande diktion; en andra »Magnusdråpa»,
författad vid konungens död år 1047; »Thorfinnsdråpa», ett arvkväde över
Thorfinn jarl (död 1064), utmärkt genom stark personlig känsla för
ungdomsvännen och en utpräglat religiös ton; en arvdråpa över Harald
hårdråde (död 1066). — Den nedan anförda versen är hämtad ur »Thorfinnsdråpa».
Illuge Bryndölaskald är känd så godt som endast till namnet. Av ett kväde,
som han enligt en isländsk källa diktat om Harald hårdråde, äro endast några
få versar bevarade, däribland den här anförda.
Stuv Thordsson med tillnamnet
»den blinde», även
kallad Skald-Stuv, isländsk skald, född troligen c. 1025, död i varje
fall efter Harald hårdrådes fall (jämför nedan). Stuv besökte åren
1062— 63 Norge, sammanträffade med Harald hårdråde, diktade om honom
och blev hans hirdman, men lämnade snart åter hovet och landet. Stuv,
som var sonsons son till Glum Geiresson och även besläktad med
Einar »skålaglam», var liksom dessa, såvidt man av hans bevarade
diktning kan döma, en begåvad diktare. Hans första dikt om Harald har
gått helt och hållet förlorad. Däremot ha bevarats delar av en
arvdråpa över samme furste, »Stuvsdråpa» eller »Stuva», vilken bland
annat utmärker sig genom ett konstrikt, på tre versrader delat omkväde
(jämför Harald hårdrådes
historia kapitel 12 not 3).
Thoraren Skeggesson, enligt antagande en broder till den berömde
lagsagomannen och skalden Markus Skeggesson (död 1107), men för övrigt
alldeles okänd. Av hans diktning är intet utom den
här anförda halvversen bevarat.
Valgard från Voll (i Rangåsyssla på Island) är, liksom de nyss omtalade
skalderna Bolverk, Stuv och Thoraren, till sin härkomst och levnad så godt
som alldeles okänd. Av den dikt som här anföres av Snorre (troligen en dråpa)
framgår, att han någon tid uppehållit sig hos Harald hårdråde och diktat om
denne. De — tyvärr mycket fragmentariska — bevarade resterna vittna om en
stor skaldebegåvning, innerlig känsla, stark fantasi och ett även hos
isländska skalder mindre vanligt herravälde över språket.
Grane, en med undantag av förnamnet helt och hållet okänd skald. Av en dikt
om Harald hårdråde äro några obetydliga rester bevarade.
Om skalden
Thorleik den fagre är intet annat känt än vad
här berättas. Av den här omtalade
»flocken» om Sven Estridsson äro något mer än ett tiotal versar bevarade. De
vittna om att Thorleik varit en god skald.
Sten Herdisson, isländsk skald, dotterdotterson till
Einar »skålaglam». Efternamnet har Sten efter sin moder, vilket
sannolikt antyder, att fadern, som för övrigt är okänd, dött tidigt. Om hans
liv känner man blott, att han med Harald hårdråde deltog i slaget vid Nissan
(Harald hårdrådes historia kapitel 61
ff.) ombord på sin frändes, Ulv stallares, skepp och att han under Olav
kyrres tid (1066 —1093) under någon tid vistats i Norge. Av Stens dikter äro
bevarade dels några versar av en »flock» om den nyssnämnda striden vid
Nissan, dels större rester av en »Olavsdråpa», diktad om Olav kyrre c. 1070.
Dessa diktfragment röja en sympatisk personlighet, men äga formellt och
innehållsligt föga originalitet. Särskilt i den förstnämnda »flocken» möta
många reminiscenser från äldre skalder.
Thorkel
Skallesson, son till en viss Thord skalle, är känd endast som
författare av en dikt om jarlen Valthjov, den här anförda »Valthjovsflocken».
Björn den
krumpenhänte är till sin levnad helt okänd. Sannolikt har han
någon tid omkring år 1100 uppehållit sig i Norge, där han då diktat den
dråpa om Magnus barfot, av vilken här
och i det följande några versar anföras.
Om
Thorkel »hammarskald»
(eller »Hammarskald», om tillnamnet, såsom det antagits, givits efter en
gård Hammar) är intet känt med undantag därav, att han på grund av de
uppgifter om hans dikter som föreligga synes antingen länge eller vid flera
olika tillfällen ha uppehållit sig i Norge. Av hans skaldskap är emellertid
blott bevarade dels några rester av den
här anförda »Magnusdråpa», dels möjligen en tillfällighetsvers, som
anföres anonymt i kapitel 6 i Magnus
barfots historia.
Thoraren »stuttfäll»
(tillnamnet betyder »den korta pälsen»), isländsk skald från början av
1100-talet. Om hans levnad är intet annat känt, än att han någon tid vistats
vid Sigurd »jorsalafares» hov. Av hans dikter äro utom ett par
tillfällighetsversar bevarade endast några fragment av en dräpa om konung
Sigurd, »Stuttfällsdråpan», till vilken
här anförda vers hör.
Einar Skulesson,
en av det forntida Islands produktivaste och mest frejdade skalder, född c.
1090, död sannolikt c. 1160—1170. Einar, som härstammade från den berömde
Egil Skallegrimsson, var vigd till präst och har sannolikt någon tid skött
prästkallet i sin hemtrakt på Myrar i sydvästra Island. Tidigt begav han sig
emellertid på resor och vistades vid flera olika tillfallen och sannolikt
tidvis mycket länge i Norge, där han trädde i vänskapsförhållande till flera
av de norska konungarna under 1100-talets förra hälft: Sigurd »jorsalafare»,
Harald »gille», Magnus blinde och Östen Haraldsson, av vilka den senare
förlänade honom stallarevärdigheten. Av hans uppehåll i Norge kan särskilt
nämnas det tillfälle, sannolikt år 1153, då han i Kristkyrkan i Nidaros
framsade sin nedannämnda dikt om Olav den helige. Vid samma tid säges han ha
besökt den svenske konungen Sverker Karlsson och den danske Sven grade och
framfört kväden till dem.
Einar var en högt begåvad skald och en ädel, starkt religiöst betonad
personlighet, som redan hos sin samtid och närmaste eftervärld åtnjöt ett
stort anseende. Av hans bevarade diktning är i främsta rummet att nämna den
nyss antydda storslagna minnesdråpan över Olav den helige, »Geisle»
(»Strålen»), Denna dikt, som har sitt namn från ett par ställen i densamma,
där Olav betecknas såsom »en stråle av nådens sol», skildrar Olav såsom
helgon och uppehåller sig framför allt vid hans undergörande kraft och de
otaliga järtecken som skett vid hans grav; den är den äldre tidens förnämsta
religiösa kväde och blev såsom sådant förebild för den religiösa diktningen
under ett par århundraden framåt. Av övriga dikter kan nämnas en dråpa om
Sigurd »jorsalafare», av vilken här
och i det följande några versar citeras, samt brottstycken av dikter om
Harald »gille», Östen Haraldsson och Inge Haraldsson, alla utmärkta av
skaldens lugna och opartiska syn på personer och förhållanden och av stor
formell skicklighet.
Halldor »skvaldre»,
isländsk skald, vars levnad är okänd med undantag därav att man vet, att han
färdats vida omkring och besökt en mängd furstar och jarlar i de nordiska
länderna. Halldor, vars tillnamn synes betyda den »pratsamme», har varit en
mycket produktiv skald, men av hans diktning är mycket litet bevarat. De här
och i det följande anförda versarna tillhöra en dråpa, »Utfärdsdråpan», om
Sigurd »jorsalafares» färd till det heliga landet. Ur en annan dikt om
Sigurd anföres i kapitel 6 nedan den
enda bevarade versen.
Ivar Ingemundsson,
en isländing av förnäm börd, om vars härkomst och levnad dock nästan intet
är känt. Han synes emellertid en längre tid ha uppehållit sig i Norge, där
han diktat redan om Magnus barfot och där han särskilt stått i
vänskapsförhållande till dennes son konung Östen. Av hans diktning är
bevarad endast större delen av den här
anförda »Sigurdsbalken», en minnesdikt över Sigurd »slembedjäkne», författad
efter dennes död år 1139.
Kolle, med
tillnamnet »den prude» (dvs. den
ärelystne), isländsk skald, om vilken intet annat är bekant än att han
diktat en dråpa om konung Inge Haraldsson och någon tid vistats hos denne i
Norge. Av den nämnda dråpan äro endast några få brottstycken bevarade.
Thorbjörn
»skakkeskald». Om denne skald känner man intet annat än att
han diktat om Erling »skakke», vilket också givit anledning till hans
binamn. Av den ifrågavarande dråpan äro endast tre versar bevarade.
Till början av sidan. |