Örjan Martinsson
| |

FÖRSTA BOKEN
1,
2, 3, 4,
5, 6, 7,
8,
9, 10,
11, 12,
13, 14,
15, 16,
17, 18,
19, 20,
21, 22,
23, 24,
25, 26,
27, 28,
29, 30,
31, 32,
33, 34,
35, 36,
37, 38,
39, 40,
41, 42,
43, 44,
45, 46,
47, 48,
49, 50,
51, 52,
53, 54,
55, 56,
57, 58,
59, 60
|
Numa
(715-673 f. Kr.)
KAP. 18 Numa
Pompilius var på den tiden i stort rop för rättvisa och fromhet. I
Sabinska staden Cures bodde denne man, begåfvad, så mycket i det
tidehvarfvet någon kunde vara, med djup kännedom af all gudomlig och
mensklig lag. Såsom hans lärare uppgifver man oriktigt Pythagoras från
Samos, emedan ingen annan finnes. Det är likväl afgjordt att denne först
öfver hundrade år sednare, då Servius Tullius regerade i Rom, vid
Italiens yttersta kust, omkring Metapontum, Heraclea och Croton, samlade
omkring sig en skara af lärgiriga ynglingar1. Men också om
han tillhört samma tidehvarf, genom hvad rykte, spridt från de orterna
ända till Sabinerna, eller genom hvad gemenskap af språk skulle han här
kunnat väcka någons lärgirighet? eller under hvad skydd skulle en ensam
person kunnat komma till honom, genom så många, till tungomål och till
seder skilda folkslag? Jag tror derföre snarare att hans själ af naturen
varit begåfvad med stora egenskaper, och mindre genom främmande
undervisning än genom de gamla Sabinernas stränga och allvarsamma
grundsatser fått sin bildning; ty intet folk var i forntiden mera
oförderfvadt än detta. — Då Roms senatorer hörde Numas namn, var det —
ehuru man trodde sig se att öfvervigten i makt skulle tillfalla
Sabinerna, om man ibland dem valde en konung — likväl ingen som vågade
att gifva sig sjelf eller någon annan af sitt parti, eller med ett ord
någon, af fäder eller medborgare, företräde för denne man, och enhälligt
beslöto alla att åt Numa Pompilius uppdraga konungamakten. Då han
erhållit kallelsen*), begärde han att, likasom Romulus, vid stadens
grundande, efter anställd fågelskådning hade erhållit
konungavärdigheten, skulle äfven i afseende på honom gudarne rådfrågas.
Af en Augur (fågelskådare — hvilken sedermera, för hedrens skull,
bibehöll detta prestembete, såsom offentligt och beständigt) fördes han
derföre på en höjd2, och satte sig på en sten, vänd emot
söder. Auguren höljde hufvudet och tog sin plats vid hans venstra sida;
i högra handen höll han en krokig staf utan knölar, som man kallat
Lituus. Sedan han derefter tagit utsigt öfver staden och landet och
åkallat gudarne, bestämde han trakterna från öster till vester; söder
kallade han den högra och norr den venstra sidan. Gent emot sig
utstakade han i tankan ett mål, så aflägset som möjligen hans ögon kunde
skönja. Nu flyttade han stafven i venstra handen, lade den
högra på Numas hufvud och bad sålunda: »Jupiter! Fader! är det din
vilja, att denne Numa Pompilius, hvars hufvud jag vidrör, varder konung
i Rom, så värdes du uppenbara oss osvikliga tecken, inom de gränser som
jag utstakat.»3 Derefter bestämde han uttryckligen de
fågeltecken han önskade gifna, och sedan dessa visat sig, förklarades
Numa för konung och nedsteg från den heliga platsen. |
- Numa regerade omkring 700 enligt traditionell
kronologi. Pythagoras, filosof, naturforskare, matematiker och
astronom, kom till Kroton (i Bruttium vid Tarentiska vikens västkust)
omkring år 530 f. Kr. och grundade där ett förbund som omfattade
åsikter besläktade med den orfiska mysteriereligionen.
Det enda historiska faktum vi känner till om Numa är hans namn.
Numa framställs här i enlighet med en urgammal
indoeuropeisk samhällssyn som en kompletterande prästerlig motpart
till den krigiske Romulus och därmed som stadens andre grundare. Men om Numa var en verklig kung som levde
omkring 700 f. Kr. kan han inte ha varit ansvarig för huvudparten av de
institutioner som till skrivs honom om inte stadens etruskiska fas är
äldre än vad både tradition och arkeologi medger. Inaugurationen,
reformerna av tideräkningen, pontifikatet och Egerias kult var alla etruskiska. Traditionen om Numa som religiös reformator kom till omkring 400 f. Kr.
- Arx, nuvarande
Ara coeli, nordöstra toppen av Capitolium.
- En augur (fågelskådare, teckentydare, spåman) delade upp och
avgränsade himlen i fyra regioner genom två linjer som korsades över
hans huvud: huvudlinjen (decumanus), från öst till väst, och den andra
(cardo), från söder till norr; den senare nämner inte Livius. Hela
ritualen för att utröna gudarnas vilja genom att studera bland annat
blixten och fåglars beteende har mycket nära motsvarigheter i den
grekiska världen och i Främre Orienten. Den övertogs av romarna från
etruskerna som i sin tur ärvt den österifrån. Den kan därför inte ha
praktiserats i Rom före den etruskiska dynastin. — Krumstaven,
förebilden för vår biskopsstav, tycks ha varit hettitisk till
ursprunget och ha övertagits av etruskerna tillsammans med andra
orientaliska drag i siarkonsten.
- E. R. b. 39. — F. Ch. f. 713
(notera att Kolmodins datering som följer Livius fortfarande avviker med två år från den
traditionella Varroniska tideräkningen som redovisas i rubrikerna.)
|
KAP. 19
På detta sätt kom han till styrelsen, och den nya staden, som genom våld
och vapen var grundad, företog han sig att genom rätt och lagar och
seder gifva en ny grundläggning. Men då han såg att sinnen, som genom
krigstjensten blifvit förvildade, icke till sådant under krig kunde
vänjas, trodde han sig, genom, afvänjande från vapen, böra mildra det
trotsiga folket, och gjorde derföre ett Janustempel längst ned vid
Argiletum, till ett tecken af fred och krig, så att, öppnadt, det skulle
antyda att staten var under vapen, tillslutet att den hade, fred med
alla kringboende folk1. Två gånger har det sedermera, efter Nunnas
regering, varit tillslutet, först, Titus Manlius var konsul, efter det
första Puniska krigets fulländande; andra gången — hvilket gudarne
beskärt vårt tidehvarf att skåda — då, efter slaget vid Actiurn, fred
till lands och till sjös af Imperatorn Caesar Augustus var förvärfvad2. —
Sedan Numa genom vänskap och förbund vunnit alla grannar, tillslöt han
detta tempel, men på det icke, då bekymren för yttre faror upphört,
folkets sinnen, dem fruktan för fiender och krigstukt hade tyglat,
skulle af sysslolöshet öfverlemna sig åt utsväfningar, trodde han sig
framförallt hos dem böra peka fruktan för gudarne, ett medel, som på en
okunnig och den tiden obildad folkhop var det mest verkande. Då likväl
denna, icke utan ett diktadt under, kunde vinna insteg i sinnena,
föregaf han, att han med gudinnan Egeria hade nattliga sammankomster;
att, efter hennes råd, han inrättade den gudstjenst, som mest behagade
gudarne, och förordnade åt hvar och en af dem sina prester. — Allraförst
indelade han året, efter månens lopp, uti tolf månader3. Men som månen
icke upptager fulla trettio dagar i hvarje månad till fullbordande af
sin bana, och några dagar felas uti det fulla året, som af solens omlopp
bestämmes, så gaf han året genom infattande af skottmånader en sådan
inrättning, att efter tjugofyra år dagarne åter skulle inträffa med
samma ställning af solen, hvarifrån man börjat räkna, och alla åren
erhålla sin fulla tidslängd4. Han anordnade äfven de så kallade dies
fasti och nefasti*), emedan det någon gång kunde vara nyttigt
att inställa alla offentliga handlingar med folket. |
- Janus beskyddade dörren (janua) och var överhuvud ingångens och
begynnelsens gud (jämför januari). Hans helgedom, som Livius syftar
på, var en liten rektangulär struktur med dubbeldörrar vid vardera
änden, i nordöstra hörnet av Forum.
- I sjöslaget vid Actium — vid Ambrakiabukten på grekiska västkusten
— segrade Octavianus år 31 f. Kr. över Antonius och Cleopatra. -
Augustus levde 63 f. Kr.-14 e.Kr.
- Tidigare hade året blott tio månader, från mars till december.
- Månens omlopp kring jorden kräver blott 29,5 dagar, månåret var
alltså 354 dagar. Numa sägs därför ha skjutit in skottmånader i varje
nittonårsperiod: först efter utgången av en sådan period stämmer
dagarna överens med den ställning solen haft under cykelns första år
och får åren tillsammantagna det fulla antal dagar de borde ha haft
enligt solåret.
Det är inte sannolikt att reformen utfördes av en kung i Rom ca 700
f. Kr. Den tillhör den etruskiserande perioden hundra år senare.
- Dagar då det var tillåtet eller icke tillåtet att
skipa lag, eller offentligen sammankalla folket.
|
KAP. 20
Dernäst tänkte han på att förordna embetsmän för gudstjensten, ehuru han
sjelf besörjde en stor del af dess förrättningar, isynnerhet dem, som nu
tillhöra Jupiters prest (Flamen Dialis). Men som han föreställde
sig att uti en krigisk stat flere konungar skulle blifva, som liknade
Romulus än Numa, och som sjelfve skulle draga i fält, så förordnade han
— på det de heliga förrättningar, som ålågo konungen, icke måtte
försummas — för Jupiters tjenst en beständigt närvarande offerprest, och
utmärkte honom genom en egen embetsdrägt och bruket af den kungliga
hedersstolen. Jemte denna tillsatte han ännu tvenne egna prester (Flamines),
en för Mars, och för Quirinus den andra. Han utvalde äfven jungfrur till
Vestas tjenst, ett prestembete, som ifrån Alba ledde sitt ursprung och
för grundläggarens slägt icke var främmande. På det dessa oupphörligt
måtte bestrida tempeltjensten, anslog han åt dem en lön af staten, och
gjorde dem, genom kyskhetslöfte och andra ceremonier, högaktade och
heliga. Åt Mars Gradivus1 förordnade han tolf Salier, och gaf dem till
embetsdrägt en stickad lifrock (tunica picta) samt öfver denna en
bröstbetäckning af koppar, och stadgade, att de under afsjungande af
sånger med glädjesprång och högtidliga dansar skulle tåga genom staden,
bärande de himmelska sköldarne, som kallas Ancilia2. Vidare
utnämnde han Numa Marcius, Marci son, en af rådet, till öfverprest (Pontifex)
och lemnade honom ett skriftligt förordnande öfver allt hvad vid
gudstjensten borde iakttagas, med hvilka offerdjur, på hvilka dagar, i
hvilka tempel offer borde förrättas och hvarest penningar till dessa
kostnader skulle utbetalas. Han underkastade äfven denna öfverprests
stadgande allt hvad för öfrigt rörde den offentliga eller enskilda
gudstjensten, på det någon måtte vara som folket kunde gå att rådfråga;
att icke religionsförfattningen, genom försummande af inhemska och
antagande af främmande bruk, på något sätt skulle störas. Men icke blott
om de himmelskes dyrkan skulle denne öfverprest gifva undervisning, utan
ock huru likbegängelser skulle firas, och skuggorne (Manes)
försonas, hvilka järtecken, genom ljungeld eller något annat fenomen
uppenbarade, borde såsom sådane antagas och försonas. För att utlocka
detta ur gudarnes innersta, helgade han åt Jupiter Elicius3 ett altar på
Aventinus, och frågade guden genom augurier hvilka tecken borde såsom
förebådande anses. |
- I historisk tid vakade Mars Gradivus över
början av ett krig. Mars Quirinus över dess slut. Vad Gradivus betyder
är ovisst.
- Under Numas tid lär en sköld ha fallit ned från skyn och en röst
förkunnat att Rom skulle bestå så länge den fanns i behåll. Numa skall
för säkerhets skull ha gjort tolv likadana sköldar. De anförtroddes
ett för ändamålet skapat prästerskap, salierna (av salire, hoppa,
dansa) och bars varje år i mars i en högtidlig procession genom
staden. Det finns dock inget skäl att länka denna tradition till Numa.
Troligen var den urgammal och från början av magisk karaktär: den
avvärjde onda andar, men blev i historisk tid en krigsdans.
- »Framlockaren« dvs. av regn, ej som Livius menar av blixten.
Länken till Numa är ohistorisk och inspirerades av hans religiösa
aktivitet och av hans förbindelse med källor (Egeria). Regnceremonier
var viktiga i samhällen som för sin existens var beroende av en
regelbunden vattenförsörjning.
|
KAP. 21 Då
hela folket således ifrån våld och vapen blifvit vändt till dessa
forskningar och försoningar, voro icke allenast sinnena försatte i en
viss verksamhet, utan en beständigt närvarande åtanka af gudarne, då en
himmelsk försyn troddes deltaga i menskliga angelägenheter, hade ock
uppfyllt allas bröst med en sådan fromhetskänsla, att redlighet och ed,
mera än fruktan för lagar och straff, regerade samhället. Och då
medborgarne sjelfva bildade sig efter sin konung, såsom det yppersta
mönster, blefvo äfven de angränsande folken — hvilka förut trott sig se
i Rom, icke en stad, utan ett läger upprest midt ibland dem, för att
störa allas lugn — nu intagne af en sådan vördnad, att de ansågo för en
gudlöshet att förolämpa ett folk, som så alldeles egnat sig åt gudarnes
dyrkan. — Det var en lund, hvars inre del vattnades af en ständigt
rinnande källa, som framflöt ur en skuggrik grotta. Hit begaf sig ofta
Numa utan vittnen, likasom för att träffa gudinnan, och helgade derföre
denna lund åt Camenerna, emedan de der hade sammankomster med hans maka
Egeria1. Åt Troheten (Fides) ensam stiftade han en fest och
förordnade, att offerpresterne till hennes helgedom skulle åka efter
tvenne hästar i en hvalfbetäckt vagn, och med handen allt ned till
fingrarne insvept förrätta offren, för att utmärka att trohet bör
iakttagas och åt henne ett säte äfven i högra handen vara helgadt. — Han
stiftade äfven många andra offer och offerställen, hvilka öfverpresterne
kalla Argei2. Störst bland alla hans verk var likväl det beskydd, hvarmed han under hela sin regering omfattade icke mindre freden än
riket. Således hafva tvänne konungar efter hvarandra, fast på olika
vägar, den ene genom krig, den andre genom fred, förkofrat staten.
Romulus regerade trettiosju år, Numa tre och fyratio. — Nu var staten
både kraftfull och försatt i en jemnvigt af krigets och fredens yrken.
Kapitel 22-31 (Tullus Hostilius)
Tillbaka till Livius förstasida. |
- Camenerna var troligen från början
vattengudinnor. De associerades ibland med den grekiska mytens muser,
och särskilt med poesin.
- I var och en av de fyra delar i vilka Rom indelades fanns sex
kapell, Argei. Ordets härledning och betydelse är oviss. Det betecknar
också halmdockor som man den 14 maj brukade kasta i Tibern. Kanske
hade dessa förts i procession och placerats i kapellen vid årets
början för att dra till sig orenligheten i staden; sedan kastades de
av de renaste bland prästerna, vestalerna, ned i floden för att
förstöras där. — Det finns ingen anledning att förbinda Argei med
Numa.
|
|