| |
På denna sida har jag samlat alla anmärkningar till de sagor som A. U.
Bååth (1853-1912) har översatt och som jag har publicerat på Tacitus.
Anmärkningarna utgörs av två olika alfabetiskt ordnade begreppsförklaringar
som placerades längst bak i de böcker som jag har skannat in sagorna ifrån,
dvs. Isländska sagor (1925) och Fornnordiska sagor (1980).
Båda två av de böcker som jag har använt mig av gavs ut efter A. U. Bååths
död och texterna har redigerats om till en modernare språkdräkt. Den
sistnämnda boken utkom ursprungligen 1880 och den förstnämnda består av ett
urval sagor från samma bok och från en annan som utkom 1888 (Från
vikingatiden). Boken som kom ut 1925 hade redigerats av Emil Olson som
också hade omarbetat anmärkningarna så mycket att de blev mer hans egna
kommentarer än A. U. Bååths. Boken från 1980 har redigerats två gånger (A.
Ekermann och Elisabeth Stenborg), men de verkar ha nöjt sig med att bara
modernisera stavningen. För att skilja ut de två versionerna utan att behöva
göra besväret att ha två separata listor har jag gett Bååths moderniserade
anmärkningar svart färg och Emil Olsons anmärkningar
röd färg.
A,
B, D,
E, F, G,
H, J, K,
L, M, N,
O, P, R,
S, T, U,
V, Ö
|
Agnafit — "Agnes strand", den plats
söder om Steksundet vid Skarvens utlopp i Mälaren, där Agne, en konung av
Ynglingaätten, mördades av sin gemål, Skjalf, en konungadotter, som han
gjort till fånge under ett härnadståg i Finland. — Agnefit, "Agnes strand", där denne enligt
Ynglingasagan
blev hängd av sin brud, Skjalv. Belägenheten av detta ställe är
omtvistad. Sannolikast torde det emellertid vara att söka i den
sydligaste delen av nuvarande Stadsholmen i Stockholm.
Aldeigjoborg — det fornnordiska namnet på
en stad vid sjön Ladoga i det gamla Gardarike. —
Aldejoborg, staden Ladoga söder om sjön med samma namn i det gamla
Gårdarike (Ryssland).
Alfhem — i äldsta tider namn på en del av
Viken, nämligen landet mellan Göta älv och Glommen.
Alltinget — det för hela Island gemensamma
tinget. Det hölls på Tingvallarna, en lavaslätt i Sydlandet, tog sin början
strax efter midsommar och varade i fjorton dagar. Det bestod av två
avdelningar: en lagstiftande, lagrättan, och en lagskipande,
alltingsdomarna. Lagrättan utgjordes av 144 medlemmar — bland dem de 39
godarna —, med lagsagomannen som ordförande. Alltingsdomarna bestod
ursprungligen blott av de fyra fjärdingsdomarna, eller domstolarna för öns
s. k. fjärdingar (sid. 219); men år 1004 upprättades
dessutom, på förslag av Nial, ett slags högsta domstol, femtedomen.
Medlemmarna i såväl denna som fjärdingsdomarna valdes av godarna.
— Allting, Islands allmänna ting, inrättat år
930, hölls en gång om året med början kort efter midsommar och varade i
fjorton dagar. Tingsplatsen var belägen på de s. k. Tingvallarna
(tingsslätten) norr om den stora, fjällomslutna Tingvallasjön i landets
sydliga fjärding. Tingsslätten genomflytes av Öxarån, en liten ström, på
ömse sidor av vilken de tingsbesökandes bodar (se
d. o.)
voro uppförda, och begränsas på ömse sidor av djupa klyftor, i öster
"Korpklyftan" (isl. Hrafnagjá), i väster "Allmänningsklyftan" (isl.
Allmannagjá). Invid den senare fanns en hög klippa, där lagsagomannen
hade sin plats och där vissa tingsförhandlingar ägde rum; denna klippa
kallades därför lagberget.
Almannagja — den största av de två
milslånga, djupa klyftor, som i öster och väster begränsar den lavaslätt,
där Islands allting fordom hölls.
Alptafjorden — fjord på Islands östkust. |
Bjarmaland och
bjarmer äro i de nordiska sagorna ofta
förekommande namn på landet och folket omkring Vita havet och vid mynningen
av Dvinafloden.
Bjarne biskop, Bjarne Kolbeinsson, biskop
på Orkenöarna (död 1222), bekant även som skald.
Björn. Det isländska ordet húnn, som även
betyder björnunge, är namnet för det föremål som omtalas i
Hervararsagan
och som måste ha varit format som en tärning, då det heter att den har åtta
"horn" (d. v. s. hörn) men intet huvud. Det spel som här åsyftas torde ha
varit besläktat med "räv och gås".
Blotspån — signade och med runor tecknade
kvistar, med vilka i det hedniska Norden spådomar anställdes. Kvistarna
kastades på marken, och gudasvaren hämtades ur de därvid bildade
sammanställningarna.
Bodar — de tingbesökandes boningar,
byggnader med fyra av sten och torv uppförda väggar, under tingstiden
försedda med tak av lärft eller vadmal. I allmänhet var godarna ägare av
bodarna, och envar hade rätt att ta in i sin godes bod. Men rika och mäktiga
män hade egna bodar. — Bod, namn på de
tingsbesökandes tillfälliga bostäder på alltinget, ofta grundfasta hus med
tak av vadmal eller linne, vilket togs med hem, när man bröt upp från
tinget. Att tälta bodarna var att uppsätta detta tak och invändigt
bekläda väggarna med bonader. Bodar kallades också andra tillfälliga
bostäder, t. ex. de tält som man hade uppslagna vid hamnställena, medan man
gjorde sig redo till en sjöfärd.
Bolgoraland — Bulgarien.
Bordbeklädnad — beklädnad av bräder ovanför
relingen, dels till skydd mot havets våldsamhet, dels som ett slags
förskansning i strid.
Borg — på några ställen i Ragnar Lodbroks
saga och i slutet av Nials saga benämning på befäst stad eller med vallar
eller murar omgiven by. Jfr Romaborg, Lundunaborg!
Bretland — "britternas land", det
fornnordiska namnet på Wales. — Bretland,
"britternas land", är det gamla nordiska namnet på Wales och de andra
västliga trakter i England, där britterna hade hållit sig kvar.
Brudköp — uppfyllandet av de ekonomiska
villkoren för giftermålet, som blivit uppgjorda vid fästemålet
(förlovningen) mellan brudgummen eller hans böneman och brudens giftoman, då
såväl hemgiften som tillgiften (d. v. s. den summa mannen hade att tillägga)
m. m. bestämts.— Brudköp, se under böneman.
Brädspel. — Se "Tavelspel"! Med "kungen"
menas den förnämsta brickan, som torde ha varit av annan form och större än
de övriga brickorna. — Brädspel. Isl. hnefatafl, betecknar
bl.a. ett slags brädspel, i vilket den förnämsta brickan kallas
hnefi. Denna huvudbricka framställes i gåtan
i
Hervararsagan såsom en kung och de
andra brickorna (töflur, fem. plur.) såsom hans sköldmör; dessa
dela sig i två partier, av vilka de vita angripa sin egen herre. medan
de rödbruna försvara honom. Denna bild erbjöd sig naturligare, dom
Hnefi även är namnet på en sjökonung. — Man har i jorden funnit
spelbrickor, i synnerhet från den äldre järnåldern, vilka haft tvenne
olika färger, en vit och en rödbrun, och bland brickorna har stundom
funnits en, som på ett eller annat sätt varit utmärkt framför de
övriga.
Böljornas brand — guldet.
Bönemannen eller
bönordsmannen, som framförde friarens
anbud, var oftast hans fader eller någon annan ansedd släkting. Vid
brudköpet, som han å den blivande brudgummens vägnar uppgjorde med brudens
giftoman, bestämdes storleken av hemgiften och av den motsvarande summa, som
brudgummen hade att lägga till det blivande boet, hustruns del i den
gemensamma förmögenheten i händelse av äktenskapets upplösning m. m. |
Dalarna — Gudbrandsdalarna, nordligaste
delen av det sunnanfjällska Norge. Även namn på det öster därom liggande
landet, eller österdalarna, samt på båda tillsammans.
Dansktalande. "Dansk
tunga", d. v. s. danskt tungomål, var under vikingatiden ett gemensamt namn
på språket i alla de nordiska länderna.
Disablot — offerhögtid, vid vilken blotades
(offrades) till diser — kvinnliga gudomligheter, som ansågs följa och bevara
antingen en enskild människa eller en hel ätt.
Dråpa, sannolikt
egentligen ett skaldestycke som upplästes under beledsagning av strängaspel,
är inom den isländska poesien benämning på ett längre och mera konstfullt
inrättat lovkväde, vanligen bestående av tre avdelningar: inledning, "stävmål"
och avslutning. "Stävmålen" utgöra diktens längsta och förnämsta del och
utmärkas genom på regelbundna avstånd mötande "stäv" eller omkväden (därav
namnet). I motsättning till den förnämligare dråpan står den enklare
flocken, som skiljer sig från den förra därigenom, att den är kortare och
saknar omkväde. Man ägnade en "flock" åt hövdingar, jarlar o. d., men ej
gärna åt konungar eller andra, som man särskilt ville hedra, ty "flocken"
ansågs mindre ärofull än dråpan. |
Edsbroder, person med vilken man svurit
fostbrödralag, fosterbroder.
Eftermål — det åtal, som efter ett dråp
gjordes mot banemannen.
Efjosund — sund mellan några av Orkenöarna. |
Fackelsven. — Se "Hird"!
— Fackelsvennerna (isl. kertisveinar) voro vid hovet tjänande förnäma
ynglingar, som bl. a. hade till åliggande att hålla facklor framför
konungens bord vid måltiderna.
Farman kallades den, som plägade företaga handelsresor till främmande
länder.
Femtedon. — Se "Alltinget"!
Fenring — en ö, tillhörande Nord-Hordaland
(sid. 220), särskilt omtalad i Starkads saga.
Finnmarken — ett under Norge skattskyldigt
land mellan det gamla Halogaland, Norges nordligaste bygd, och Vita havet.
Inbyggarna, finnar, var bekanta för sin trolldom.
Fjärding. — Island var indelat i fyra
fjärdingar: Nordlandet eller Nordlänningarnas
fjärding, Västlandet eller Västfjordingarnas fjärding, Sydlandet eller
Sydlänningarnas fjärding och Östlandet eller Östfjordingarnas fjärding. Vart
och ett av dessa områden omfattade tre tingslag ("ting") utom Nordlandet,
som bestod av fyra, och varje "ting" utgjordes av tre godord.
— Fjärding. Island var delat i fyra s. k. "fjärdingar", d. v. s. fjärdedelar:
Sydlandet eller Sydlänningarnas fjärding, Västlandet eller Västlänningarnas
fjärding, Nordlandet eller Norrlänningarnas fjärding och Östlandet eller
Östlänningarnas fjärding. Var och en av dessa landsdelar bestod av tre
tingslag ("ting") utom Nordlandet, som hade fyra. Varje tingslag åter
omfattade trenne "godord", som förestodos av var sin gode (se
d. o.).
Fjärdingsdom — Se "Alltinget"!
Fljotslid — ett landskap i södra delen av
Island, öster om Rangåvallarna, med bl. a.
gårdarna Lidarende, Grjotå, Torolfsfjäll samt Sigfussönernas gårdar.
Flock, se under
dråpa.
Fotangel — ett instrument av sammansmidda,
åt olika håll utstående järnspetsar, som kastas på marken för att skada en
fientlig här.
Frankland — "frankernas land", dels det
stora frankiska riket, som vann sin största
utsträckning under Karl den store, dels de frankiska länderna vid Rhen.
Frid — fager.
Fridarö — nu Fair Isle, en till
Shetlandsöarna hörande ö i Atlantiska havet.
Frisland — kuststräckan utmed Nordsjön
mellan Rhen och Weser.
Frö är enligt Eddan den ypperste av gudarna. Han råder över regn och solsken
samt jordens gröda, och honom bör man anropa för god årsväxt och fred. Hans
dyrkan var mycket utbredd i synnerhet i Sverige. Hans bild fördes omkring på
fälten för växtlighetens främjande, och man offrade honom levande djur, i
synnerhet oxar och svin. En berömd bild av honom fanns, jämte bilder av de
båda andra förnämsta gudarna, Oden och Tor, i det forna Uppsala tempel.
Fylgia — ett slags skyddsande, som troddes
ledsaga varje människa. Fylgian hade
oftast skepnad av ett djur, som man då tänkte sig beteckna människans karaktär
eller levnadsställning. — Fölgja var enligt fornnordisk tro ett övernaturligt väsende, en skyddsande,
som, vanligen i djurgestalt, tänktes ledsaga människan och vara nära
förbundet med hennes öde. Varje människa hade sin fölgja, som man tänkte sig
på något sätt svara emot hennes lynne eller levnadsställning; en krigisk man
hade sålunda t. ex. varg eller björn till fölgja. Fölgjorna uppenbarade sig
för människan oftast i drömmar; sagorna omtala dock stundom, att de visat
sig för en person i vaket tillstånd. Att se sin egen fölgja ansågs "förebåda
en snar död.
Förrummet — den del av skeppet, som var
närmast framför masten, således mellan
denna (som stod ungefär mitt i fartyget) och fören. |
Galder — (av gala sjunga) kväde, som
under vissa bruk avsjöngs i syfte att åstadkomma övernaturliga verkningar,
trollsång. — Galder, trollsång, magiskt kväde,
varigenom man avsåg att åstadkomma övernaturliga verkningar. Galdern
framsjöngs under vissa riter, vilkas noggranna iakttagande krävdes för att
ernå det åsyftade målet.
Gode eller godordsman — isländsk hövding,
som i sin hand förenade den högsta såväl andliga som världsliga myndigheten,
i det han först och främst förestod templen och offren, men även var den
styrande både i häradet och på alltinget De män, som stod under hans
myndighet, sades vara "i ting" med honom eller hans "tingmän". Efter
kristendomens införande upphörde naturligtvis godens prästerliga tjänst.
— Gode, en avledning av ordet gud, var ursprungligen namn på
tempelföreståndaren som förestod gudahoven och offren. Godevärdigheten
bekläddes av de förnämsta hövdingarna. På Island förbands med densamma
alltifrån fristatens grundläggning den världsliga makten, såväl den
judiciella som den administrativa och politiska. Efter kristendomens
införande var godedömets innebörd helt och hållet av världslig art. Under
den äldsta tiden var godarnas antal 39, nämligen 12 i nord-fjärdingen och 9
i vardera av de övriga fjärdingarna. Sedermera ökades antalet i samband med
inrättandet av en ny domstol på alltinget med 12 nya godar, vilkas makt dock
var mycket begränsad i jämförelse med de gamlas. En godes värdighet liksom
hans jurisdiktionsområde kallades godord.
Godord — godens ämbete och myndighet samt
även den menighet, inom vilken dessa utövades. —
Godord, se under gode.
Godtjod — ett i flera fornnordiska sånger
och sagor förekommande namn på ett mytiskt land. —
Godtjod = Redgotaland.
Grid — fred och säkerhet.
Gudväv — ett slags fint och dyrbart tyg.
Gulatinget — Norges förnämsta ting i
forntiden. Det hölls i närheten av Gulafjord, strax söder om Sognefjord.
Gyg —jättekvinna, häxa.
Gårdskonungen står här för:
Miklagårdskonungen. Miklagård var det fornnordiska namnet på Bysans,
nuvarande Konstantinopel.
Götland — "götarnas land", landet
"sunnanskog" (d. v. s. söder om de stora skogstrakter, som skiljer Mälarens
och Hjälmarens vattensystem från Vänerns och Vätterns i motsats mot Svealand
eller Svitjod, landet "nordanskog" eller "ovanskog". |
Havets hästar — skeppen.
Hall kallades en
förnämligare och större sal eller boning, sådan som förekom t. ex. vid
konungars eller andra furstars hov.
Hallfred
vandrådaskald, till börden islänning, var den ryktbaraste av
den norske konungen Olav Tryggvessons hirdskalder. Av en tillfällighet
träffades han och konungen, varvid denne genast tillsporde honom, om han
ville antaga kristendomen. H. sade sig icke ha något emot detta, om konungen
själv ville bliva hans gudfader. Efter dopet frågade konungen honom, om han
ville bliva hans hirdman. Detta anbud ville H. antaga, endast om konungen
lovade att aldrig jaga honom ifrån sig, vad som än hände. Då konungen drog
sig för att giva ett sådant löfte, eftersom H. genom sitt häftiga lynne och
bitande skämt lätt kunde göra sig skyldig till något som ej borde förbliva
onäpst, sade H.: "Dräp mig då!" — "Du är en vandrådaskald", sade konungen,
"men min man skall du vara." På detta sätt fick H. sitt tillnamn, som
betyder: "en skald som det är vanskligt att komma till rätta med". H. var
sedan konung Olav varmt tillgiven, sörjde djupt hans död och diktade en
arvdråpa om honom. Hans växlingsrika, men korta liv är tecknat i en särskild
liten isländsk saga, "Hallfredssagan". Jämför även
Emil Olsons beskrivning av honom i sin översättning av
Heimskringla.
Hals (s. 60) — troligen
någon del av fartygets sidor närmast förstäven.
Hate, Hradvitnes son,
hette en av de ulvar som enligt den gamla nordiska mytologiska
föreställningen förfölja och hota att uppsluka solen. Den andres namn var
Skoll, som även omtalas i
Hervararsagan.
Hedaby var det gamla nordiska namnet på
staden Slesvig i Sönderjylland. Hedaby var redan under den tidiga
vikingatiden en betydande handelsstad, som förmedlade utbytet mellan
Nordsjö- och Östersjöländerna.
Hemmaman — fri man, men utan egendom,
varför han måste söka sitt hem i en annans hus, där han åt vid bordet och
deltog i arbetet. — Hemmamän: fria män, skylda
eller oskylda, som vistades i en mans hus, åto vid hans bord och hjälpte
honom i allt som kom för händer.
Herse — ursprungligen styresman i både
världsligt och prästerligt avseende över ett härad i Norge. Hersen hade i
början en självständig ställning, men gjordes av Harald hårfagre till en
konungens tjänsteman och kallades sedan vanligen länderman (läntagare).
— Herse kallades i Norge den hövding som rådde över ett härad.
Hersarna hade från början en mycket självständig ställning, men gjordes
genom en reform, som i stor utsträckning genomfördes redan av Harald
hårfager, till kungliga ämbetsmän och fingo då vanligen titeln länderman,
"länstagare".
Hetsning, se
hästting.
Hird — det gemensamma namnet på de män, som
i forntiden utgjorde konungens livvakt och kärntruppen i hans här. De var
indelade i flera klasser, av vilka den förnämsta utgjordes av de s. k.
hirdmännen, som tillhörde konungens närmaste omgivning. De lägst stående
bland dessa var "fackelsvennerna", ett slags pager, som vid högtidliga
tillfällen stod framför konungens bord med brinnande facklor i händerna.
— Hird kallades i forntiden det följe varmed en konung omgav sig, hans
"handgångna män" eller livvakt. Hirden, vars åligganden och privilegier voro
ordnade genom särskilda lagstadganden, var i senare tid indelad i tre
rangklasser: "hirdman" (i inskränkt mening), "gäster" och "huskarlar" med
olika tjänsteplikter och förmåner. Jämför även
Emil Olsons beskrivning av hirden i sin översättning av
Heimskringla.
Hjalt — det mellan svärdets klinga och
handtaget, mellankavlen, till skydd för handen befintliga tvärstycket
ävensom den på andra sidan om handtaget sittande knappen. Hjalten (best. f.
plur.) — båda dessa delar tillsammans. — Hjalt
kallades de knappar som sutto ovanför och nedanför själva handtaget
("mellankavlen") på ett svärdfäste.
Hjaltland — det gamla nordiska namnet på
Shetlandsöarna.
Hod — det nuvarande Hareidlandet, en ö vid
inloppet till bukten Liavåg, den gamla Hjorungavåg, i Sunnmöre söder om
Ålesund.
Hofde — gård å Hofdastrand, på östra sidan
om Skagafjord i Nordlandet på Island.
Holmgång — tvekamp, varigenom tvister
avgjordes och som ursprungligen ägde rum på någon holme.
— Holmgång var en tvekamp under strängt lagbundna former,
genom vilken även rättsliga tvister kunde avgöras. Såsom namnet
antyder, försiggick ett dylikt envige ursprungligen på små holmar
såsom de lämpligaste platserna för sådana strider. Där tillgång på
dylika holmar saknades, omgav man stridsplatsen med ett stängsel;
stridsplatsen behöll även i denna form sitt gamla namn. Vid holmgång
skulle de kämpande bruka endast svärd av en viss längd och växla hugg
i en viss ordning, varjämte de hade lov att begagna tre sköldar
vardera; dessa sköldar höllos icke av kämparna själva utan av deras
sköldsvenner. Då holmgången nyttjades såsom rättsmedel, skulle före
stridens början holmgångslagen framsägas av den utmanande. Den
utmanade hade rätt att giva första hugget och att sätta en annan man i
sitt ställe. Den som först blev sårad, kunde friköpa sig från vidare
kamp genom erläggande av en summa, "holmlösen", som vanligen utgjorde
tre mark silver.
Holmgård — ett stort rike med en borg
(stad) av samma namn i den nordligaste delen av det gamla Gardarike.
— Holmgård är det fornnordiska namnet på staden
Novgorod och det novgorodska riket i Gårdarike, d.v.s. Ryssland. Med
detta rike stodo de gamla nordborna i livlig förbindelse alltifrån den
tid, då svenskarna under Rurik på 800-talet grundlade det ryska
väldet.
Holsetuland — det fornnordiska namnet på
Holstein.
Hordaland — den närmast kusten liggande
delen av Hordaland fylke, i det västanfjällska Norge. Det var delat i Nord-
och Sönd-Hordaland.
Hunaland — ett fabelland, som förlägges
till olika, vitt skilda trakter, än högt upp i norden, än i södern: än till
trakterna kring Vita havet eller kusterna av Bottniska viken, än till olika
delar av Tyskland o. s. v. Dessa olika uppgifter kan möjligen sättas i något
samband med de av historien kända hunnernas vandringar.
— Hunar och Hunaland äro eg. namn på
det hunniska folket och landet. I Eddan och de ohistoriska sagorna
användas de emellertid med en mycket obestämd och växlande betydelse
om främmande, i synnerhet sydliga folk och länder, även germanska,
såsom då t.ex. Sigurd Fåvnesbane i Eddan kallas den "hunske konungen"
och där talas om "hunska" kämpar, tärnor, hästar o.s.v. I själva
verket är namnet i dessa fornskrifter ett fabelnamn, som med poetisk
frihet förlägges till olika trakter, allteftersom hjältens bedrifter
kräva. Det skiljes ofta från andra länder genom gränsskogen Myrkviðr
("den mörka skogen"), men förlägges än långt i söder, än högt i
norden. I Hervararsagan
anges det gränsa upptill Redgotaland,
vilket eg. är namn på fastlandsgoternas land, men här användes om
Jylland.
Hundrade i silver. — Ett hundrade i silver,
omkring 2 ½ mark, var lägsta boten för en fri man. Marken var delad i 8
ören. — Hundrade. På Island bestämdes köpvärdet
av jordagods och lösören efter värdet av visst antal alnar vadmal, varvid
som enhet räknades hundra (d. v. s. ett storhundrade, hundratjugu) alnar.
Hundrade i silver, värdet i silver av "ett hundrade" i vadmal, var efter
forntida beräkning två och en halv mark silver.
Huskarl — friboren tjänare.
— Huskarl kallades i allmänhet en hövdings eller bondes friborne
tjänare. Om en särskild betydelse av ordet se under
hird.
Hyllningsstenen — en hög sten, på vilken
den nyvalde konungen stod, under det han mottog folkets hyllning.
— Hyllningssten. Det var i forntiden sed, att då en konung hyllades,
han steg upp på en åt detta ändamål helgad sten. Jämför de bekanta Mora
stenar vid Uppsala, där de nyvalda svenska konungarna hyllades.
Hämnden kallades blodshämnd, när
släktingarna till en dräpt person egenmäktigt utövade den genom att döda
banemannen eller någon av hans släkt. Blodshämnden utgick från den
betraktelsen, att en manlig familjemedlems dråp innebar en förlust av ära,
kraft och socialt inflytande för den dräptes ätt, och att denna förlust
måste utjämnas därigenom, att en liknande drabbade dråparens ätt. Det var
därför ingalunda nödvändigt, att hämnden drabbade banemannen själv. Tvärtom
kunde det ofta synas fördelaktigare att lämna honom i fred och i stället
vända sitt vapen mot den mest ansedde mannen inom ätten, även om han ej hade
den ringaste del i eller ens visste om dråpet. Blodshämnden var en plikt,
som ingen kunde svika utan att vanära sig. Den förorättade kunde dock, såsom
även i dessa sagor flerstädes omtalas, låta förlika sig genom böter.
Härjans son — ett okvädinsord. Härjan var
ett av Odens namn. Efter kristendomens införande i Norden betraktades de
hedniska gudarna såsom onda väsen, och Härjan (Oden) kom sålunda att
beteckna den onde. Jfr uttrycket "Herrans väder", där "Herran" troligen är
en förvrängning av "Härjan"!
Häröarna — ögrupp i närheten av den ovan
nämnda ön Hod, ungefär mitt i skärgården.
Hästkamp — ett av forntidens mest omtyckta
nöjen. Hingstar med stora och starka framtänder uppföddes särskilt härför,
och ägarna själva förde oftast djuren till striden, varunder dessa hetsades
med en s. k. häststav och genom stötar bakifrån. —
Hästtingen hörde till forntidens mest omtyckta nöjen på Island. I och
för dem uppfödde man de hingstar, som hade stora och starka framtänder
eller, såsom de kallades, "kamptänder". Till kampplats valdes merendels en
slätt med omliggande höjder, på vilka åskådarna togo plats. Hingstarna
fördes parvis fram, och då de rest sig på bakbenen och börjat bitas, hade
förarna att "hetsa" dem med den s. k. häststaven eller med stötar bakifrån.
De mest ansedda hövdingar ledde ofta själva sina hingstar till tävlingen,
och stundom voro särskilda domare valda för att avgöra, vilket djur som
bitit bäst ifrån sig.
Högdjur heter jag etc. — Sigurd ville dölja
sitt namn, eftersom man i forntiden trodde, att en dömdes ord, då han svor
ve över sin fiende och därvid nämnde hans namn, skulle gå i fullbordan.
Högsäten (isl.
öndvegi) kallas hedersplatserna på långbänkarna i den fornnordiska
stugan (se d. o.). Det
förnämsta högsätet, i vilket husfadern hade sin plats, var mitt på den
långbänk som var till höger för den i stugan inträdande och kallades det
"högre" högsätet; mittemot till vänster var en hedersplats, som var
förbehållen den förnämsta gästen och som kallades det "lägre" högsätet. De
övriga platserna räknades för hedersammare, allteftersom de voro närmare
högsätet. Högsätena begränsades framtill av två stora stolpar, som ansågos
för familjens helgedom och ofta voro smyckade med utskurna bilder av husets
skyddsgudar. De isländska sagorna berätta om norska utvandrare till Island,
att de togo med sig sina högsätesstolpar, kastade dem i vattnet, då de
nalkades den isländska kusten, och sedan, tagande omen efter dem, bosatte
sig på det ställe, där de flöto i land.
Hövund (isl. höfundr), domare.
Egentligen: den som avgör en sak (till hefja, lyfta, främja m. m.). |
Jom,
se under Jomsborg.
Jomsborg — ett i forntiden berömt
vikingafäste, beläget på ön Wollin (i Pommern), vars gamla namn var Jom.
— Jomsborg anlades, enligt vad Jomsvikingasagan berättar, på Harald
blåtands tid (c: a 935—c: a 985) av Palnatoke i det vendiska Jom, d. v. s.
östra delen av ön Wollin utanför den pommerska kusten. Sedan jomsvikingarnas
makt blivit bruten i slaget i Hjörungavåg, förlorade Jomsborg det mesta av
sin betydenhet, men omtalas även senare såsom en oberoende fästning, till
dess den intogs av den norske konungen Magnus den gode. Under danskarnas
senare krigståg till Venden nämnes Jomsborg (hos Saxo grammaticus:
Julinum) ofta. — Enligt nyaste undersökningar kan mycket av det, som
berättas i sagan om Jomsborgs grundläggning och jomsvikingarnas bedrifter,
icke anses såsom historiskt styrkt.
Jotunhem ("Jättehem") kallades
ursprungligen den värld, som jättarna troddes bebo. Människornas värld
tänktes upptaga mitten av jordskivan och vara omgiven av en stor bergmur;
denna värld kallas Midgård. Utanför Midgård var Jotunhem, som
i synnerhet åt öster och norr troddes vara befolkat av jättar och troll.
Senare började man tänka sig Jotunhem såsom ett land beläget på de
stora slätterna omkring Vita havet.
Jäder — nu Jæren, södra kuststräckan av
Rogaland.
Järnbarden. — Barde var ett särskilt slags
skepp, som hade sitt namn av bardet eller kölens fortsättning i såväl bak-
som framstammen, dock mest den sistnämnda. På ifrågavarande skepp var bardet
beslaget med järnplåt. |
Knarrar — ett slags större skepp, som
dock i åtskilligt skilde sig från långskeppen.
Knavaholar — höjder å Rangåvallarna på Island.
Kunghäll — nuvarande Kungälv, fordom en av
Nordens yppersta städer.
Krake — smal, avkvistad trädstam. Konung
Rolf erhöll detta namn, därför att han hade ett långt och magert ansikte. |
Lade — norsk gård med ett stort tempel
(i närheten av Trondheim), anlagd av Harald hårfagre, säte för de mäktiga
jarlarna Sigurd samt Håkan och hans söner, de s. k. ladejarlarne. Sedermera
en tid de norska konungarnas residens.
Lagberget — en av klyftor omsluten
klipp-platå på alltingsplatsen, varifrån lagsagomannen förkunnade, vad han
hade att säga menigheten, och även andra tillkännagivanden (lysningar,
stämningar m. m.) gjordes. — Lagberget, se
under allting.
Lagsagomannen — den isländska statens ende
egentlige ämbetsman. Hans åliggande var att bevara lagen på den tid, då
denna ännu ej var upptecknad, samt att tolka densamma. Fördenskull var han
förpliktad att varje år på alltinget föredra någon del av den gällande lagen
samt dessutom såväl på alltinget som i hemmet ge upplysningar i lagspörsmål.
Han valdes av "lagrättan". —
Lagsagomannen var den främste ämbetsmannen i den isländska fristaten,
ordförande på alltinget och i dess lagstiftande församling, den s. k. "lagrättan".
Han valdes för tre år, men kunde omväljas. Sitt namn hade lagsagomannen
därav, att han skulle "säga männen lag", d. v. s. tolka lagbestämmelserna
och från lagberget på alltinget en gång under en treårsperiod framsäga
eller, sedan lagen blivit nedskriven, föreläsa hela lagen.
Landöarna — ett slättland på Islands
sydkust, söder om Rangåvallarna, skilt därifrån genom Tvärå samt begränsat i
väster av Tjorså, i söder av havet och i öster av Markarfljot. Där låg
gårdarna Bertorsval (val — höjd, backe) och Vorsaby.
Ledung — krigståg till sjöss.
Lid — fjällsluttning, backe.
Limgårdssida — det forntida namnet på den
nordligaste kuststräckan av nuvarande Aust-Agder fylke, sydväst om
Oslofjorden.
Lomagnup — en gård i östlandet på Island,
nedanför ett fjäll med samma namn.
Luna — fordom en stad i norra Italien.
Lundunaborg — det nuvarande London.
Lyftingen — den högre liggande aktern på
skeppen. — Lyfting kallades ett upphöjt däck i
fartygets akter. Här plägade skeppshövdingen uppehålla sig under färder och
strider.
Långdjuret — skeppet.
Långskepp — gemensamt namn på de större
härskeppen.
Länderman, se under
herse.
Löfteskvinna. Vanligen skedde under
forntiden på Island liksom i nordens övriga länder trolovningen under vissa
högtidliga och av lagen bestämda former; den trolovade mön kallades då
fästekvinna eller fästmö, och hon var då bunden vid sin blivande make med
band, som voro nästan lika oupplösliga som det fullbordade äktenskapets.
Ibland kunde emellertid en ung kvinna av sin giftoman bortlovas under mera
lösa former eller med uppställande av vissa villkor, som först skulle
fyllas, o. d.; hon hette då löfteskvinna. I detta fall var hon mindre
bunden och oftast blott för en viss tid.
Lösing — frigiven träl.
Lödöse — länge Sveriges enda köpstad vid
västkusten, belägen vid Göta älv, 4 mil från dess utlopp. |
Markarfljot — en av Islands största
floder, utmynnande på södra kusten.
Medalland — landsträcka öster om Mydal i
östlandet på Island.
Mellankavle. Se "Hjalt"!
Miklagård — "den stora staden", de gamle
nordbornas benämning på Istanbul,
Konstantinopel. — Miklagård var det
fornnordiska namnet på Bysans, nuvarande Konstantinopel.
Mydal — landsträcka på södra kusten av
östlandet på Island.
Myramännen kallades Egil Skallagrimssons
släkt, emedan hans och hans efterkommandes gård Borg var belägen på ett
område, som hette Myrar (d. v. s. "myrarna"), vid Borgarfjorden i sydvästra
Island.
Märke — fana, baner. |
Nabonämnd — de män, som efter ett dråp
av käranden utsågs till vittnen, därom. Dessa, som skulle bo nära
gärningsplatsen, behövde inte vara ögonvittnen, blott sådana män, som kunde
anses opartiska i målet och på grund av sin ställning känna till alla därmed
förbundna omständigheter. De hade att mötas på nästföljande ting och där
avlägga sitt vittnesmål.
Nordimbraland — det fornnordiska namnet på
Northumberland, nordöstra delen av England.
Normandi — det nuvarande Normandie.
Numedalen — ett landskap i det nordliga
Norge, nordost om Trondheim. |
Ovätt — ond vätte. Vättar var enligt den
nordiska folktron ett slags naturväsen, dels goda, dels onda, som hade sitt
tillhåll i jordhålor, under stenar, trästubbar o. s. v. |
Primsigna — genom att göra korstecknet
över någon på ett förberedande sätt upptaga honom i den kristna
församlingen, innan han undfick dopet. — Primsigna
kallades det, att man lät pryda sig med korsets tecken (mottog primum
signum, det första tecknet) till bevis på att man hyllade kristendomen,
fastän man ej antagit dopet. Under den livliga förbindelsen mellan nordborna
och det kristna västerlandet, särskilt de britanniska öarna, redan före
kristendomens införande i norden omtalas det ofta, att nordbor underkastade
sig denna ceremoni. Detta halva steg mot kristendomen förestavades
säkerligen ofta av rent praktiska skäl. |
Randalin — "sköldmön".
Rangåvallarna — landsträcka mellan floderna
östra och Västra Rangå i Sydlandet
på Island, med gårdarna Kyrkoby, Sandgil, Källorna, Vall m. fl.
Redgotaland, se under
Hunar.
Rin — nordmännens benämning på floden Rhen.
Rossö — den största av Orkneyöarna,
nuvarande Mainland.
Rävels hästar — skeppen. Rävel var namnet
på en sjökonung. |
Saltet eller östersaltet — Östersjön.
Schackspelet benämnes
i texten "konung Itreks tavel (d. v. s. brädspel)". Itrek, som är
namnet på den ene kungen i schackspelet, synes ursprungligen ha varit ett
namn på Oden. Den andre kungen i spelet kallas Andadr, sannolikt ett
jättenamn. Dessa benämningar på schackspelets konungar synas visa, att man
låtit schackbrickorna föreställa åsarnas och jättarnas skaror, som fördes
till kamp mot varandra.
Samsö — en till Danmark hörande ö i
Kattegatt.
Saxland — "saxarnas land", egentligen namn
på den del av Tyskland, som beboddes av sachsar, men även på Tyskland i dess
helhet. Det skildes från Frankland genom floden Rin.
Segelfålarna — skeppen.
Sejd — ett slags trolldom, troligen övad
genom kokning av örter samt under mystisk sång. —
Sejd kallades i forntiden en särskild art av trolldom, som synes ha
varit förbunden med kokning av magiska örter o. d. och som trollkarlen eller
trollkonan utövade under natten, sittande på en för ändamålet inrättad
ställning (isl. hjallr) och under framsägning av mystiska
trollformler.
Sejdhjälle — hög ställning, på vilken den
sejdande satt.
Skale — huvudbyggnaden på en isländsk eller
norsk gård. Den utgjordes i de flesta fall, liksom de övriga husen, av ett
enda rum, till formen avlångt fyrkantigt. Utmed båda långväggarna gick
bänkar, och på värderas mitt fanns ett högsäte, det ena för husfadern, det
andra för någon hans frände, vän eller gäst. På den inre tvärväggen var en
bänk, på vilken kvinnorna hade sin plats. Dessutom fanns kringbyggda sängar
med brädväggar och en ingång, kallad lucka. Vid högtidliga lag behängdes
väggarna med bonader, oftast bestående av hemvävda, med figurer sirade
ylletäcken. Jämför även Emil Olsons kommentar till "Skålen".
Skaptåtunga — landsträcka i östlandet på
Island, väster om Skaptå och norr om Mydal.
Skidgård — stängsel eller staket av kluvna
trän.
Skoggång — det slag av fredlöshet, "full"
fredlöshet, varigenom den brottslige var fågelfri ursprungligen för
livstiden, sedermera för tjugu år. "Skoggångsmannen" måste, om han ej
lämnade Island, föra ett mödosamt liv i skogar och obygder — därav namnet.
"Halv" fredlöshet räckte blott i tre år och medgav den dömde skydd inom en
viss, inskränkt krets. — Skoggångsman var
benämningen på den till full fredlöshet ("skoggång") dömde. Han fick en dags
frist för att nå skog eller obygd och var sedan fågelfri för alla och envar
i landet. Enligt lagen räckte denna fredlöshet för livstiden, men det
framgår av enstaka berättelser i sagorna, att "lagrättan" (se under
lagsagoman) i
äldre tid i vissa fall kunnat benåda. Den fredlöse fick icke hjälpas ur ur
landet, och om han det oaktat lyckades taga sig bort, fick han aldrig vända
tillbaka, och han kunde i utlandet strafflöst dräpas av andra islänningar. I
kristen tid var han utestängd från kristen begravning. Hans förmögenhet
beslagtogs. Barn, som avlats under fredlöshetstiden, saknade arvsrätt. — En
annan lindrigare art av fredlöshet bestod däri, att brottslingen dömdes till
landsförvisning på tre år och till konfiskation av all egendom. En till
sådan fredlöshet dömd kallades "livringsman" (isl. fjörbaugsmaðr).
emedan han för att undgå full fredlöshet skulle till goden betala en
silverring av en marks vikt; denna ring, varmed den dömde sålunda frälste
sitt liv, benämndes "livring" (isl. fjörbaugr). "Livringsmannen" hade
rätt att vistas på trenne i domen bestämda gårdar, tills han fick tillfälle
att lämna landet, men om han icke reste, ådrog han sig full fredlöshet.
Skoll, se under
Hate.
Skräckhjälm — den hjälm Fafner bar, då han
låg ruvande på skatten.
Skålen var det
gemensamma sovrummet på en forntida isländsk gård. Liksom de övriga
byggnaderna utgjordes den av ett särskilt hus, byggt vägg i vägg med vissa
av de andra (stugan, "eldhuset", d. v. s. köket, m. fl.). Genom tvenne rader
av inre stolpar delades den i tre skepp, två sidoförhöjningar och ett lägre
golv i mitten. Sidoförhöjningarna, som här kallades "säten", begagnades som
sovplatser för folket på gården; vanligen voro de medelst upphängda bonader
eller låga träväggar delade i mindre rum, som sålunda bildade ett slags
väggfasta sängar. "Sätena" begränsades framtill av tjocka på kant resta
plankor, som kallades "sätesstockar" och som om dagen begagnades till
sittplatser. I ena ändan av skålen funnos ofta en eller flera med dörr
försedda avbalkningar, som bildade särskilda sängkamrar eller sängrum
med en eller flera sängar för husbondfolket och deras barn samt för förnäma
gäster. Till skydd mot överfall ledde från sängkammaren ofta en lönndörr ut
till gången mellan väggpanelningen och själva väggen i huset.
Snäcka — ett mindre långskepp med hög fram-
och bakstam.
Solundaröarna — den grupp av öar, som
ligger vid inloppet till Sognefjord.
Sommar och vinter. Året indelades under
forntiden i tvenne halvår, sommarhalvåret och vinterhalvåret. Det förra tog
sin början i mitten av april, det senare i mitten av oktober.
Spanland — Spanien.
Stad — Norges västligaste udde.
Stuga
kallades det hus (rum) på en isländsk gård, där man vanligtvis vistades
under dagen, där man intog sina måltider, tog emot gäster o. s. v. Stugan
var en ryggåsbyggnad, som genom två rader inre stolpar delades i tre skepp.
I mitten var "golvet" av tätstampad lera med en eller flera eldstäder eller
bål ("långeldar"), omgivna av på kant resta stenar. Rummet utanför "golvet",
mellan detta och väggarna, upptogs av förhöjningar, "pallarna" kallade,
omkring en halv aln högre än "golvet" och vanligen brädbeklädda.
Sidoförhöjningarna kallades "långpallar", och motsvarande förhöjning längs
gavelväggen hette "tvärpallen". Ovanpå dessa "pallar" voro anbragta fasta
bänkar, som stödde sig mot väggpanelningen och som benämndes "långbänkar",
resp. "tvärbänken". Framför bänkarna ställdes vid måltiderna borden, i äldre
tid ett för var person, senare större bord, tämligen långa men mycket smala.
Borden voro lösa och togos bort efter slutad måltid. Genom stolparna delades
stugan på tvären i avdelningar, "stavgolv", vilkas antal berodde på stugans
längd. Det mittersta av dessa på vardera sidan utgjorde hedersplatserna (se
högsäte).
Svallens trän — skeppen.
Svart flinta. Med detta uttryck (isl.
hrafntinna, "korpflinta") betecknas här isländsk obsidian, en vacker,
svart, glänsande bergart.
Svinafjäll — gård i Östlandet på Island.
Sämund: Sämund Sigfusson med tillnamnet den
lärde, född 1056 och död 1133, bekant för sin stora lärdom, som han
förvärvat genom studier i utlandet, och skattad som sin tids främsta
litterära auktoritet. Han var Islands förste historiske författare, men alla
hans — på latin skrivna — skrifter ha gått förlorade och äro kända endast
genom citat hos senare författare. Sämund grundade på sin gård Odde en lärd
skola, som under lång tid framåt hade stor betydelse för den lärda
bildningen på Island och där bl. a. den berömde historieskrivaren Snorre
Sturlasson fick sin uppfostran.
Sängrum, se under
skåle.
Söderlanden — Spanien, Frankrike, Italien
med flera i södern belägna land.
Söderöarna — Hebriderna.
— Söderöarna var de gamla nordbornas namn på Hebriderna. |
Tavelspel — i forntiden namn på flera
spel med brickor och tärningar, således på
brädspel av olika slag. — Tavel. Under detta
namn sammanfattades i forntiden schackspel och flera olika slag av brädspel.
Tignarman — man med tignarnamn: jarl,
hertig eller konung.
Tingskalatinget — tinget inom det
östligaste av Sydlandets härad eller tingslag, dit
Gunnar och Nial hörde.
Tjorså — en av Islands största floder,
utmynnande på södra kusten. Trehörningshalsarna
— en fjällrygg, fortsättning av fjället Trehörning, öster om
Rangåvallarna på Island.
Tun — den inhägnade gräsmarken vid en
isländsk gård. — Tun kallas alltjämt på Island
den inhägnade gräsbevuxna tomten närmast omkring en gård.
Tunsberg — nuvarande Tönsberg, Norges
äldsta stad.
Tvärbänk. — Se "Skale"!
— Tvärbänk, se under stuga. |
Utbur — visthusbod, som utgjorde en
särskilt byggnad. Jfr "fatbur" — egentl. klädkammare! |
Valen — de i strid fallna.
Valland — de gamla nordbornas benämning på
flera av kelter och romaner bebodda länder, dock mest norra Frankrike.
Valslunga, ett slags kastmaskin.
Vapnafjorden — fjord på nordöstra kusten av
Island.
Varg i veum — "varg i helgedomen", fredlös
brottsling, i synnerhet tempelskändare.
Vendland — Venden, kustlandet vid Östersjön
mellan Danmark och floden Weichsel.
Viken — landet kring nuv. Oslofjorden jämte
Bohuslän samt kuststräckan av Telemark fylke. —
Viken hette i forntiden kustlandet omkring nuvarande Kristianiafjorden
(Oslofjorden) jämte
Bohuslän ned till Göta älv.
Visa (s. 172 och 184) —
strof, samling av versrader.
Vitaby — nuvarande Whitby på
Northumberlands östkust.
Volva — spåkvinna.
Väv (sid. 118). — En
forntida väv var upprättstående i st. f. liggande. Ränningen, som var fäst
vid en på två stolpar vilande bom, hölls spänd medelst nedtill fästa vikter.
Inslaget, som på en spole fördes med handen mellan ränngarnet, slogs samman
(nedifrån uppåt) med ett redskap, som liknade ett kort svärd.
Väring — skandinavisk legosoldat i den
grekiske kejsarens livvakt, i synnerhet under 11:e och 12:e århundradena. |
Öre — en åttondels mark.
Österlanden — länderna söder och öster om
Östersjön, från nuv. Mecklenburg ända
till Vita havet, således huvudsakligen Venden, Kurland, Estland, Finland och
Ryssland.
Östman — norrman, enligt isländsk
benämning. — Östman, eg.: man som kommit öster
ifrån till Island; i allmänhet betecknas med detta ord en norrman.
Öxarå, se under
allting.
Tillbaka till början av sidan eller Isländska sagors
förstasida. |
|