| |
1, 2,
3, 4, 5, 6,
7, 8, 9,
10, 11,
12, 13,
14, 15,
16, 17,
18, 19,
20, 21,
22, 23,
24, 25,
26, 27,
28, 29,
30, 31,
32, 33,
34, 35,
36, 37,
38, 39,
40, 41,
42, 43,
44, 45,
46, 47,
48, 49,
50 |
Kapitel 1
Om ländernas fördelning på jordytan.
Den runda jordskivan, som bebos av människorna, är mycket
sönderskuren av vikar; stora havsbukter gå från världshavet in i jorden.
Det är bekant, att ett hav går in från Norvasund1 ända till
Jorsalaland2; från detta hav sträcker sig åt nordost en lång
havsvik, som kallas Svarta havet. Där går gränsen mellan de tre
världsdelarna; den östra heter Asien, den västra kalla somliga Europa,
andra Enea3. Men norr om Svarta havet utbreder sig Svithiod
det stora4 eller kalla. Svithiod det stora anses av somliga
vara lika stort som det stora Serkland5; somliga jämföra det
till och med med det stora Blåland6. Den norra delen av
Svithiod (det stora) ligger obebodd på grund av frost och köld, liksom
den södra delen av Blåland är öde för solhettans skull. I Svithiod (det
stora) äro många stora bygder; där finnas ock många slags folk och talas
många tungomål. Där finnes det resar och där finnes det dvärgar, där
finnes det blåmän och många slags underliga folk; där finnes det också
vidunderligt stora djur och drakar. Norrifrån rinner från de fjäll, som
sträcka sig utanför all bygd, genom Svithiod (det stora) en flod, som
rätteligen heter Tanais7; hon kallades fordom Tanakvisl eller
Vanakvisl. Den flyter ut i Svarta havet. Landet kring Vanakvisl kallades
Vanaland eller Vanahem8. Denna älv skiljer världsdelarna åt;
det som ligger öster därom kallas Asien och det som ligger väster därom
Europa.
|
- Norvasund är Gibraltar sund.
- Jorsalaland (av Jorsalir, de gamla nordbornas namn
på Jerusalem) är Palestina.
- Namnet Enea är givet efter den trojanske hjälten
Aeneas, som under medeltiden räknades som stamfader för flera
europeiska folk.
- Svithiod det stora (det klassiska Scythia magna)
betecknar södra Ryssland (mellan Karpaterna och Don).
- Serkland är »Saracenernas land» (västra Asien och
norra Afrika).
- Blåland, blåmännens (dvs. negrernas) land, Afrika.
- Tanais är det klassiska namnet på den ryska floden Don.
- Vanaland = vanernas land; Vanahem = vanernas hem.
|
Kapitel 2
Om Oden.
Landet öster om Tanakvisl i Asien kallades Asa- eller Åsahem1;
den förnämsta borgen som var i landet kallade de Asgård2. I
borgen härskade en hövding, som hette Oden; där var en stor offerplats.
Det var dar sed, att tolv tempelpräster voro de främsta; de skulle råda
för offren och för domar mellan männen. De kallades diar3
eller drottnar4, och dem skulle allt folket tjäna och ära.
Oden var en stor krigare, han for vida omkring och underlade sig många
riken. Han var så segersäll, att han hade framgång i varje strid, och
därav kom det sig, att hans män trodde att han hade segern i sin hand i
varje drabbning. Han hade den seden, då han sände sina män i striden
eller skickade av sändebud, att han före deras avfärd lade händerna på
huvudet på dem och välsignade dem; de trodde att då skulle det gå dem
väl. Så var det också med hans män; var helst de kommo i nöd på sjön
eller till lands, så åkallade de honom och trodde sig alltid få hjälp
därav; de tyckte sig äga all sin tröst hos honom. Han for ofta så långt
bort, att han var borta på färden i många år. |
- Åsaland = åsarnas land; Åsahem = åsarnas hem.
- Asgård är enl. den fornnordiska mytologiska diktningen namnet på gudarnas boning.
- Ordet diar, som sannolikt är lånat från det
forniriska språket, synes urspr. betyda »gudar» (i denna betydelse
förekommer det i en isländsk (likt från 900-talet).
- Drotten betyder »herre», »furste», »konung».
|
Kapitel 3
Om Oden och hans bröder.
Oden hade två bröder; den ene hette Ve och den andre Vile. Dessa
bröder styrde riket, då han var borta. Det hände en gång, då han hade
farit långt bort och varit länge borta, att åsarna trodde att han icke
skulle komma hem igen. Bröderna delade då arvet efter honom, och hans
hustru Frigg togo båda till äkta. Men snart därefter kom Oden hem, och
han tog då sin hustru till sig.
|
|
Kapitel 4
Strid med vanerna.
Oden drog med en här emot vanerna, men dessa höllo väl stånd emot
honom och värjde sitt land. Än hade den ena och än den andra parten
seger; de härjade varandras land och gjorde varandra skada. Men då båda
blevo leda av detta, stämde de möte för att förlikas, slöto fred och
gåvo varandra gisslan. Vanerna lämnade sina främsta män, Njord den rike
och hans son Frö, och åsarna gåvo i gengäld en man, som hette Höne,
vilken de sade vara väl skickad till att vara hövding; han var en
storväxt, och mycket vacker man. Jämte honom sände åsarna en man, som
hette Mime, en mycket vis man, och vanerna lämnade i gengäld den, som
var visast bland dem; han hette Kvase. När Höne kom till Vanahem,
gjordes han genast till hövding; Mime gav honom råd i allt. Men då Höne
var på ting eller sammankomster utan att ha Mime med sig och något
kinkigt mål förelades honom, så svarade han alltid detsamma: »må andra
råda», sade han. Då började vanerna misstänka, att åsarna hade svikit
dem vid bytet av männen. De togo Mime och halshöggo honom och sände
huvudet till åsarna. Oden tog huvudet och smorde det med örter, som
hindrade det från att ruttna, kvad trollsånger över det och ställde
genom sina hemliga konster så till, att det talade med honom och
uppenbarade honom många fördolda ting. Njord och Frö satte Oden till
offerpräster, och de voro diar tillsamman med åsarna. Njords dotter var Fröja; hon var offerprästinna. Hon var den som först lärde åsarna den
trolldom som var bruklig bland vanerna. Då Njord var hos vanerna, hade
han haft sin syster till hustru, ty det var lag bland dem; deras barn
voro Frö och Fröja. Men hos åsarna var det förbjudet att gifta sig med
så nära fränder.
|
|
Kapitel 5
Om Gevjon.
En stor fjällrygg sträcker sig från nordost till sydväst och bildar
gräns mellan Svithiod det stora och andra länder1. Söder om
fjället är det icke långt till Turkarnas land2; där hade Oden
stora besittningar. Vid den tiden foro de romerska härförarna vida
omkring i världen och underkuvade alla folk, och många härskare flydde
för den ofredens skull från sina riken. Men eftersom Oden var framsynt
och trollkunnig, så visste han, att hans ättlingar skulle bo på norra
sidan av jorden. Han satte sina bröder, Ve och Vile, att härska över
Asgård, men själv drog han bort och med honom alla diarna och många av
hans undersåtar. Han for först västerut till Gårdarike3 och
sedan söderut till Saxland4. Han hade många söner. Han
underlade sig stora delar av Saxland och satte sina söner till att styra
landet där.
Sedan for han norrut till havet och tog sig boning på en ö; det
stället heter nu Odense på Fyn. Han sände Gevjon norrut5 över
sundet för att leta efter land; hon kom till Gylve6, och han
gav henne ett plogland. Därefter for hon till Jotunheimar7
och födde där med en jätte fyra söner. Dem förvandlade hon till oxar,
spände dem för plogen och drog landet ut i havet och västerut till midt
emot Odense, och det kallas nu Själland; där bodde hon sedan. Henne fick
Odens son Skjold8 till hustru; de bodde i Leire9.
Där hon plöjde ut landet är nu en sjö, som kallas Logen; fjärdarna i
Logen10 ligga så som näsen på Själland. Så kvad Brage den
gamle11:
Den guldprydda Gevjon fordom
med hast så det rök av öken —
släpade bort från Gylve
det land som ökade Danmark.
Fyra väldiga huvud
och ögon två gånger fyra
oxarna buro, som gingo
framför den lösslitna gräsön.
Men då Oden sporde, att det var gott tillfälle att förvärva land
österut hos Gylve, for han dit, och han och Gylve ingingo förlikning, ty
Gylve trodde sig icke äga kraft att stå emot åsarna. Oden och Gylve
bekämpade varandra ständigt med list och häxerier, och alltid segrade
åsarna. Oden tog sin boning vid Logen på det ställe, som nu heter gamla
Sigtuna, och reste där ett stort tempel och inrättade offer enligt
åsarnas sed. Han tillegnade sig landet så vidt omkring, som han lät
kalla det Sigtuna. Han gav boplatser åt tempelprästerna: Njord bodde i
Noatuner, Frö i Uppsala, Heimdall på Himinbjorg, Thor på Thrudvang,
Balder på Breidablik12. Alla gav han goda boplatser. |
- Härmed åsyftas Kaukasus, ehuru riktningen av
bergsträckningen (i enlighet med den medeltida uppfattningen) är
oriktigt angiven.
- Med Turkarnas land menas Mindre Asien och
närgränsande länder (där de seldschukiska turkarna härskade sedan
1000-talet).
- Gårdarike är Ryssland.
- Saxland, dvs. norra Tyskland (Sachsarnas land).
- Rättare: österut.
- Gylve, en mytisk konung i Sverige; han omtalas även i Snorres Edda.
- Jotunheimar = jättarnas värld.
- Skjold (Sköld), dansk sagokonung, stamfader till
Skjoldungarna (Sköldungarna), den äldsta danska konungaätten.
- Leire, det gamla danska konungasätet (i närheten av Roskilde).
- Logen (uttalas med öppet å-ljud) är Mälaren.
- Brage Boddesson »den gamle», den äldste norske
skald, vars diktning vi känna, synes ha levat under förra hälften av
800-talet. Av hans dikter äro bevarade några fragment av »Ragnarsdråpa»,
som beskriver de mytiska och sagohistoriska bilderna på en sköld, som
skalden fått av Ragnar Lodbrok.
- Noatuner, Himinbjorg (dvs. Himmelbergen), Thrudvang
och Breidablik äro enligt den fornnordiska mytologiska diktningen namn
på de nämnda gudarnas boningar i himmeln.
|
Kapitel 6
Om Odens färdigheter.
Det säges med sanning, att då Åsa-Oden och med honom diarna kommo
till Nordanlanden, införde de och lärde ut de färdigheter, som man
sedan i lång tid har övat. Oden var den ypperste bland alla, och av
honom lärde de alla färdigheterna, ty han var alltid den förste som
kunde dem, och han kunde alltid de flesta. Men om det skall sägas,
varför han hade så stort anseende, så hade det dessa orsaker: han var så
fager och ståtlig till utseendet, när han satt tillsamman med sina
vänner, att allas håg log därvid; men när han var i strid, syntes han
förskräcklig för sina ovänner. Detta kom sig därav, att han förstod sig
på att skifta utseende och hamn på vilket sätt han ville.
En annan färdighet som han hade var den, att han lade sina ord så
klokt och vältaligt, att alla som hörde på tyckte, att det han sade var
det enda riktiga. Han talade allt på vers, såsom nu det kvädes, som
kallas skaldskap; han och hans tempelpräster kallas »sångsmeder», emedan
skaldekonsten infördes av dem i Nordanlanden.
Oden kunde ställa så till, att hans fiender under striden blevo
blinda eller döva eller skräckslagna, och att deras vapen icke beto mer
än käppar; men hans egna män gingo fram utan brynja och voro galna som
hundar eller vargar, beto i sina sköldar och voro starka som björnar
eller tjurar; de dräpte männen, och varken eld eller järn bet på dem;
det kallas bärsärkagång.
|
|
Kapitel 7
Mera om Odens färdigheter.
Oden kunde skifta hamn. Kroppen låg då som sovande eller död, men
själv var han fågel eller fyrfotadjur, fisk eller orm och for på ett
ögonblick till avlägsna länder, i egna eller andras ärenden. Han kunde
vidare med sina blotta ord släcka eld och stilla sjögång och vända
vinden åt vilket håll han önskade. Han ägde ett skepp som hette
Skidbladne1, på vilket han for över stora hav och som kunde
vecklas samman såsom en duk. Oden hade med sig Mimes huvud, och detta
sade honom många tidender från andra världar. Stundom uppväckte han döda
ur jorden eller satte sig under en hängd; därför kallades han
gengångarnas herre eller de hängdes drotten. Han hade två korpar, som
han hade lärt att tala; de flögo vida omkring över landen och bragte
honom många tidender. Av allt detta blev han högeligen mångkunnig.
Alla dessa färdigheter lärde han ut med runor och sånger som kallas
»galdrar»; därför kallas åsarna »galdrasmeder»2. Oden kunde
och övade själv den konst som kallas sejd och varmed följde den största
makt; genom den lärde han känna människornas öden och framtida
händelser, och genom den kunde han också bringa folk död eller olycka
eller sjukdom och taga vettet eller kraften från människor och giva dem
åt andra. Men när denna trolldom övas, följer därmed så stor djävulskap,
att det ansågs skamligt för män att befatta sig därmed; därför lärde man
prästinnorna denna konst. Oden visste, var begravna skatter voro dolda,
och han kunde sådana trollsånger, att jorden och bergen och stenarna och
högarna öppnade sig för honom; han band med blotta ord dem som bodde där
och gick in och tog vad han ville.
Genom dessa konster blev han mycket namnkunnig; hans ovänner fruktade
honom, men hans vänner satte sin lit till honom och trodde på hans kraft
och på honom själv. Han lärde sina offerpräster de flesta färdigheterna;
de kommo honom närmast i all kunskap och trollkunnighet. Många andra
lärde dock mycket därav; därför har från dem häxkonsten spridt sig vida
omkring och hållit sig kvar länge. Men till Oden och hans tolv hövdingar
blotade människorna och kallade dem sina gudar och trodde länge på dem.
Efter Odens namn är namnet Audun bildat3, och så ha män
kallat sina söner; och av Thors namn äro bildade namnen Thore och
Thoraren, eller också är det lagt till andra namn, såsom Steinthor och
Havthor, eller förändrat på andra sätt. |
- Detta skepp är eljest enligt den fornnordiska
mytologien guden Frös attribut.
- Oden är enligt den gamla nordiska gudaläran
runkunskapens, trolldomskonstens och poesiens fader. — »Galdrar»
betyder trollsånger.
- Denna Snorres mening är oriktig. Audun är bildat av
audr, rikedom, och vinr, vän. Namnet var vanligt i Norge och på Island
i gammal tid.
|
Kapitel 8
Oden stiftar lagar.
Oden stiftade i sitt land samma lagar som hade gällt bland åsarna.
Han förordnade, att alla döda män skulle brännas och deras ägodelar
bäras på bålet med dem. Han sade, att var och en skulle komma till
Valhall med den rikedom som han hade på bålet; han skulle också njuta
det som han själv hade grävt ned i jorden. Askan av de brända liken
skulle man bära ut på sjön eller gräva ned i jorden; efter framstående
män skulle man göra en hög till minne, och efter alla män som visat
någon manlighet skulle man resa bautastenar. Denna sed bibehöll sig
sedan länge.
Man skulle offra vid vinterns inträde1 för årsväxten och
vid midvintern för god gröda; ett tredje blot skulle anställas vid
sommarens början, det var offer för seger i strid. Över hela Svithiod
gav man Oden skatt, en pänning för var näsa2, men han skulle
värja deras land mot ofred och blota för dem till god årsväxt.
Njord fick till hustru en kvinna som hette Skade. Hon ville icke leva
samman med honom, utan gifte sig sedan med Oden. De hade många söner. En
av dem hette Säming; om honom diktade Eyvind »skaldefördärvaren» detta:
Honom avlade
Åsarnas fader3,
han som dyrkas
av skalders släkte,
avlade honom
med jättedottern, |
då Skade fordom
och männens vän4
bodde i Manhem.
Många söner
skidgudinnan5
födde åt Oden. |
Från Säming räknade Håkon jarl den mäktige6 härkomst.
Detta Svithiod kallades Manhem7, och det stora Svithiod
kallades Gudhem. Från Gudhem förtäljdes många märkliga tidender. |
- Vinterns inträde = midten av oktober; sommarens
början = midten av april.
- Dvs. för var person.
- »Åsarnas fader» är Oden.
- »Männens vän» betecknar Oden.
- Skidgudinnan är den vinterliga gudomligheten Skade,
Njords hustru, dotter till jätten Thjasse.
- Denne, som spelade en stor roll i Norges historia
under de sista decennierna av 900-talet, omtalas nedan i Harald
gråfälls och Olav Tryggvessons historia. Till hans ära har Eyvind
diktat det kväde, ur vilket versen ovan är hämtad
(jfr Prologus not 3).
- Manhem betyder sannolikt »människovärlden»; i varje
fall har det tolkats så av Snorre, såsom motsättningen mot Gudhem
visar.
|
Kapitel 9
Odens död.
Oden dog sotdöden i Svithiod. När han kände döden nalkas, lät han
märka sig med spjutsudd och gjorde till sin egendom alla för vapen
fallna män; han sade sig skola fara till Gudhem och där träffa sina
vänner. Nu trodde svearna, att han hade kommit till det gamla Åsgård
och skulle leva där för evigt. Då blev tron på Oden och åkallan av honom
åter mäktig. Ofta tyckte svearna sig se honom uppenbara sig för dem före
stora strider. Han gav somliga seger, men somliga kallade han till sig;
bådadera syntes dem godt. Oden blev bränd efter döden, och denna
likbränning gjordes mycket präktig. Det var deras tro, att ju högre
röken steg upp i luften, desto högre plats hade den brände i himmelen,
och att han vore desto rikare, ju mera gods som brändes med honom.
Njord från Noatuner blev nu härskare över svearna och höll offren vid
makt. Honom kallade svearna då för sin konung, och han tog skatt av dem.
I hans dagar rådde god fred och allt slags godt år, så att svearna
trodde, att Njord rådde för årsväxten och för människors välstånd. Under
hans tid dogo de flesta av diarna och blevo alla brända; till alla
offrade man sedan. Njord dog sotdöden; han lät också märka sig åt Oden,
innan han dog. Svearna brände hans lik och gräto mycket vid hans grav.
|
|
Kapitel 10
Frös död.
Frö tog emot riket efter Njord; han blev kallad konung över svearna
och tog skatt av dem. Han var vänsäll och årsäll liksom hans fader. Frö
byggde i Uppsala ett stort tempel och grundade där sitt huvudsäte1;
han skänkte därtill alla sina inkomster, land och gods. Därigenom uppkom
Uppsala öd2, som har bestått allt sedan.
I hans dagar började Frode-freden3; då var också god
årsväxt i alla länder. Svearna tillskrevo Frö detta, och han blev mer
dyrkad än andra gudar, emedan folket under hans tid blev rikare än förr
genom fred och god äring. Gerd Gymesdotter hette hans hustru4;
deras son hette Fjolne. Frö kallades med ett annat namn Inge. Namnet
Inge brukades sedan länge i hans ätt såsom furstenamn, och hans
ättlingar kallades för Ynglingar5.
Frö blev sjuk, och då sjukdomen tog en svår vändning, funno männen på
följande råd. De läto endast få män komma till honom och byggde en stor
hög, som de försågo med en dörr och tre gluggar. Då Frö var död, buro de
honom i hemlighet till högen och sade för svearna, att han levde; de
vaktade honom där i tre år, och all skatten hällde de ned i högen,
guldet i en glugg, silvret i en annan, kopparpänningarna i en tredje. Då
fortfor den goda årsväxten och freden att råda.
Fröja uppehöll sedan offren, ty hon var den enda som levde kvar av
gudarna. Hon blev mycket namnkunnig, så att med hennes namn skulle alla
kvinnor av förnäm börd kallas »fruar», såsom de nu heta; så hette också
var och en »fröja» över sin egendom, men den »husfröja» som äger gård6.
Fröja var mycket ostadig till sinnet. Od hette hennes make. Hennes
döttrar hette Hnoss och Gersime; de voro mycket fagra, och med deras
namn nämnas de dyrbaraste klenoder7.
Då svearna fingo veta, att Frö var död, men den goda årsväxten och
freden likväl fortforo, trodde de, att så skulle det förbliva, så länge
Frö stannade i Svithiod; därför ville de icke bränna hans lik. De
kallade honom för världens gud och offrade mest till honom för årsväxt
och fred alltjämt sedan. Ynglingaättens historia -
kapitel 11-20
Tillbaka till Ynglingaättens förstasida |
- Uppsala betecknar här, liksom alltid annorstädes
hos Snorre, Gamla Uppsala. Här fanns i forntiden ett berömt tempel,
där de svenska huvudgudarna Frö, Tor och Oden hade sin kult.
- Uppsala öd kallades under forn- och medeltiden de
gods i skilda delar av landet, av vilka konungen hade sitt underhäll.
Huru dessa gods kommit att tillhöra konungen, vet man icke; dock ha de
möjligen, åtminstone till någon del, sin upprinnelse i gåvor till
Uppsala tempel, som förestods av Uppsalakonungarna.
- Frode är en dansk sagokonung, vars regeringstid
(som av Snorre i hans Edda förlägges till tiden för Kristi födelse)
säges ha varit sällsynt fredlig och lycklig.
- Enligt en av den äldre Eddans mytiska dikter är
Gerd en dotter till jätten Gyme; till henne fattade Frö en häftig
kärlek och lyckades till slut genom trolldom även vinna hennes
genkärlek. Denna myt är säkerligen en s. k. fruktbarhetsmyt
(föreningen mellan en manlig och en kvinnlig fruktbarhetsgudomlighet).
Frö var årsväxtens gud. — Deras son Fjolne kännes icke från annan
källa. Däremot förekommer namnet Fjolne såsom ett av Odens många
binamn.
- Namnet Ynglingar ansluter sig närmast till den
västnordiska formen av Inges namn, Yngve.
- Ordet »fru» — ett lån från lågtyskan — är nära
besläktat med gudinnenamnet Fröja, som egentligen är ett appellativum
med betydelsen »härskarinna». Sammansättningen »husfröja» (isländska
húsfreyja, fornsvenska husfröa) betyder »husmoder», »hustru».
- Hnoss och Gersime betyda båda »dyrbarhet» »klenod».
|
|